Mendelssohns Vioolconcert, Debussy en Ravel
Iván Fischer dirigeert sprookjesachtige muziek van Mendelssohn, Debussy, Satie en Ravel
Iván Fischer verbindt Mendelssohn aan de feeërieke Franse orkestklanken van Debussy, Satie en Ravel. James Ehnes soleert bij het Concertgebouworkest.
Debussy’s orkestratie heeft de bekendheid van zijn excentrieke vriend Erik Satie een flinke boost gegeven.
Concertprogramma
-
Felix Mendelssohn
Ouverture 'Ein Sommernachtstraum'
-
Felix Mendelssohn
Vioolconcert
-
-- pauze --
-
Claude Debussy
Printemps, suite symphonique
-
Erik Satie
Gymnopédie nr. 3
-
Erik Satie
Gnossienne nr. 3
-
Maurice Ravel
Daphnis et Chloé, Suite nr. 2
Uitvoerenden
-
Iván Fischer
honorair gastdirigent
-
James Ehnes
viool
Over dit concert
Mendelssohn wist met zijn vederlichte strijkersklank een sprookjesachtige wereld op te roepen. Zijn Ouverture uit ‘Ein Sommernachtstraum’ bewijst dat hij dat op zeventienjarige leeftijd al kon! Naar verluidt zijn de openingsakkoorden geïnspireerd door de avondbries die in de tuin van zijn ouderlijk huis de bladeren deed ruisen. In Mendelssohns geliefde Vioolconcert debuteert James Ehnes bij het Concertgebouworkest.
Claude Debussy en Maurice Ravel waren grootmeesters als het gaat om subtiele en transparante orkestkleuren. Ravels balletmuziek voor Daphnis et Chloé was altijd al een publieksfavoriet. Debussy’s vroege Printemps leidde tot stevige kritiek – het was de eerste keer dat zijn werk ‘impressionistisch’ werd genoemd, wat de componist een doorn in het oog was. De orkestratie ging verloren, maar Henri Büsser maakte een nieuwe. Debussy’s orkestratie van Erik Saties Gymnopédies voor piano heeft de bekendheid van zijn excentrieke vriend een flinke boost gegeven. Ook Francis Poulenc, groot bewonderaar van Satie, orkestreerde diens pianonoten.
Data en kaarten
Over dit concert
Mendelssohn wist met zijn vederlichte strijkersklank een sprookjesachtige wereld op te roepen. Zijn Ouverture uit ‘Ein Sommernachtstraum’ bewijst dat hij dat op zeventienjarige leeftijd al kon! Naar verluidt zijn de openingsakkoorden geïnspireerd door de avondbries die in de tuin van zijn ouderlijk huis de bladeren deed ruisen. In Mendelssohns geliefde Vioolconcert debuteert James Ehnes bij het Concertgebouworkest.
Claude Debussy en Maurice Ravel waren grootmeesters als het gaat om subtiele en transparante orkestkleuren. Ravels balletmuziek voor Daphnis et Chloé was altijd al een publieksfavoriet. Debussy’s vroege Printemps leidde tot stevige kritiek – het was de eerste keer dat zijn werk ‘impressionistisch’ werd genoemd, wat de componist een doorn in het oog was. De orkestratie ging verloren, maar Henri Büsser maakte een nieuwe. Debussy’s orkestratie van Erik Saties Gymnopédies voor piano heeft de bekendheid van zijn excentrieke vriend een flinke boost gegeven. Ook Francis Poulenc, groot bewonderaar van Satie, orkestreerde diens pianonoten.