Dvořáks Rusalka
Een maanverlichte nacht, bij een open plek in de bossen, aan de rand van het meer: het is niet zeker of dat het beeld is dat door de regisseur en ontwerpers van de productie zal worden opgeroepen, maar het zit verankerd in de muziek die Antonín Dvořák schreef voor zijn opera Rusalka. In juni klinkt die muziek op vanuit het Concertgebouworkest, dat plaatsneemt in de orkestbak voor een voorstellingenreeks van De Nationale Opera (DNO).
Muzikale leiding van de voorstelling is in handen van de Duitse dirigent Joana Mallwitz (1986). Zij is een van de belangwekkendste dirigenten van haar generatie. In 2019 werd ze door critici van het prestigieuze tijdschrift Opernwelt uitgeroepen tot ‘dirigent van het jaar’, en in 2020 werd ze als eerste vrouwelijke dirigent geëngageerd door de prestigieuze Salzburger Festspiele, waar ze een jubelend ontvangen Così fan tutte dirigeerde. Nu maakt ze haar langverwachte debuut in Amsterdam, op de bok bij het Concertgebouworkest.
Meer informatie en kaartverkoop Rusalka
Het Concertgebouworkest en De Nationale Opera.
Tussen het Concertgebouworkest en De Nationale Opera bestaat een lange, gewaardeerde samenwerking, die sinds de jaren tachtig jaarlijks resulteert in een productie. In het juninummer van Preludium verscheen hierover een verhaal door Hein van Eekert; hieronder een paar fragmenten.
We beschouwen het Concertgebouworkest niet in eerste instantie als een operaorkest; feit is echter dat zijn musici vijf jaar na de oprichting in 1888 al onder leiding van Henri Viotta speelden voor de Wagnervereeniging, de verre voorloper van De Nationale Opera, en dat ze dat de volgende decennia bleven doen.
Sinds De Nederlandse (nu: Nationale) Opera in 1986 het toen nog als Muziektheater bekende gebouw betrad, heeft het orkest er bijna jaarlijks in de bak gespeeld, in een breed repertoire. Chef-dirigenten zorgden voor opera’s die hen na aan het hart lagen: Riccardo Chailly en Daniele Gatti kwamen met Puccini en Verdi, Mariss Jansons bracht Russische componisten over het voetlicht, met in 2006 een adembenemende jonge Nederlandse diva in de hoofdrol van Sjostakovitsj’ Lady Macbeth van Mtsensk: Eva-Maria Westbroek.
Er klonken opera’s van onder meer Berlioz (Béatrice et Bénédict), Korngold (Die tote Stadt), Schreker (Die Gezeichneten), Berg (Lulu) en Tjsaikovski (Pique Dame). In juni 2021, tijdens de coronacrisis, zat het orkest op het toneel voor Rudi Stephans zelden tot nooit uitgevoerde Die ersten Menschen, een prachtige voorstelling die door omstandigheden door veel te weinig mensen werd bijgewoond.