Olivier Patey in Mozarts Klarinetconcert
Gedurende de tien jaar dat hij als soloklarinettist deel uitmaakt van het Concertgebouworkest heeft Olivier Patey het Nederlands aardig onder de knie gekregen, al blijft zijn moedertaal zich op onverwachte momenten manifesteren. In het vriendelijke dijkhuisje in Amsterdam-Noord, waar hij woont met zijn vrouw, violiste Diet Tilanus, en hun drie dochters, vertelt hij enthousiast over het instrument waaraan hij zijn hart verloor.
Rijkdom aan klanken
Toch was de klarinet niet het eerste instrument waarmee hij de muziekwereld binnenging. ‘Op mijn zesde ben ik begonnen met piano, samen met mijn jongere zusje Sophie. Dat hoorde bij de opvoeding. Zo had mijn moeder ook piano gespeeld toen ze jong was. Mijn vader, die huisarts was, hield van zingen maar hield zich verder niet actief met muziek bezig. De piano bleek uiteindelijk niks voor mij, ik had geen klik met het instrument, ook niet om er naar te luisteren, behalve samen met orkest. Dus mocht ik een ander instrument kiezen en toen ik op de radio Mozarts Klarinetconcert hoorde, wist ik dat het de klarinet moest worden. Vanwege dat warme geluid, de grote rijkdom aan klanken.’
concert 7 of 8 februari concert 9 februari
Speciaal gebouwd
De meeste van Oliviers klarinetten zijn gebouwd door Buffet Crampon en zijn hem in bruikleen gegeven door de Foundation Concertgebouworkest. Buffet Crampon bouwde speciaal voor deze gelegenheid een bassetklarinet voor hem, het instrument waar Mozart zijn concert oorspronkelijk voor schreef. 'Een bassetklarinet is iets langer en een terts lager dan de gewone klarinet. Het heeft de diepte van een laag instrument en toch de helderheid van een modern model. Daar wil ik het concert op spelen. Niet alleen omdat het ervoor geschreven is, maar omdat het echt veel mooier klinkt, met grotere contrasten. Bovendien hoeft de muziek dan niet te worden aangepast, wat wel nodig is in de versie voor een moderne klarinet. Voor het Klarinetconcert van Mozart is het beste niet goed genoeg…’
Lees verder…
Dit was een gedeelte uit het interview met Olivier Patey door Henriëtte Posthuma de Boer voor Preludium, het muziekmagazine van Het Concertgebouw en het Concertgebouworkest.