Stravinsky’s Petroesjka

Jean-Yves Thibaudet speelt Chatsjatoerjans Pianoconcert

Paavo Järvi - foto: Takagi Ari

Het Concertgebouworkest beweegt zich met dirigent Paavo Järvi oostwaarts: van Estland via Chatsjatoerjans Armeens gekleurde Pianoconcert naar de Russische kermis van Stravinsky´s Petroesjka.

De kleurrijke muziek laat alle orkestleden excelleren.

Concertprogramma

  • Ester Mägi

    Vesper (Nederlandse première)

  • Aram Chatsjatoerjan

    Pianoconcert

  • -- pauze --

  • Igor Stravinsky

    Petroesjka

Uitvoerenden

Over dit concert

De Estlandse dirigent Paavo Järvi is in zijn element met repertoire uit Noord- en Oost-Europa. Hier is het driemaal raak. Te beginnen met Vesper (‘gedicht’) van zijn landgenoot Ester Mägi (1922-2021), ‘the First Lady of Estonian music’ - een poëtisch werk voor strijkers, geïnspireerd door de Sint-Janskerk in Tallinn.

Chatsjatoerjans Pianoconcert bewijst dat in de Sovjetperiode wel degelijk kleurrijke en vitale muziek geschreven werd. Het werk is doordrenkt van Armeense volksmuziek. Om de exotische sfeer te benadrukken krijgt de piano in het middendeel zelfs gezelschap van - ja! - een zingende zaag. Het is koren op de molen van Jean-Yves Thibaudet, de pianist die al decennia uitblinkt in origineel repertoire.

Ten slotte klinkt Petroesjka, Stravinsky’s uitbundige muziek voor een ballet over een marionet die tot leven komt, verliefd wordt en complete chaos veroorzaakt op een Russische kermis. Decors of dansers zijn niet nodig om het allemaal voor je te zien, en de kleurrijke muziek laat alle orkestleden excelleren.

Data en kaarten

Over dit concert

De Estlandse dirigent Paavo Järvi is in zijn element met repertoire uit Noord- en Oost-Europa. Hier is het driemaal raak. Te beginnen met Vesper (‘gedicht’) van zijn landgenoot Ester Mägi (1922-2021), ‘the First Lady of Estonian music’ - een poëtisch werk voor strijkers, geïnspireerd door de Sint-Janskerk in Tallinn.

Chatsjatoerjans Pianoconcert bewijst dat in de Sovjetperiode wel degelijk kleurrijke en vitale muziek geschreven werd. Het werk is doordrenkt van Armeense volksmuziek. Om de exotische sfeer te benadrukken krijgt de piano in het middendeel zelfs gezelschap van - ja! - een zingende zaag. Het is koren op de molen van Jean-Yves Thibaudet, de pianist die al decennia uitblinkt in origineel repertoire.

Ten slotte klinkt Petroesjka, Stravinsky’s uitbundige muziek voor een ballet over een marionet die tot leven komt, verliefd wordt en complete chaos veroorzaakt op een Russische kermis. Decors of dansers zijn niet nodig om het allemaal voor je te zien, en de kleurrijke muziek laat alle orkestleden excelleren.

Een voorproefje