De cello centraal
Matthias Pintscher en cellisten Nicolas Altstaedt en Alisa Weilerstein
Nicolas Altstaedt en Alisa Weilerstein schitteren in recente celloconcerten van respectievelijk Liza Lim en Matthias Pintscher. Ook leidt Pintscher kleurrijke muziek van Dutilleux en Ligeti.
De prachtige verzonken orkestklank roept Vincent van Goghs Sterrennacht op.
Concertprogramma
-
Henri Dutilleux
Timbres, espace, mouvement, ou 'La Nuit étoilée'
-
Liza Lim
A Sutured World (celloconcert, opdrachtcompositie, Nederlandse première)
-
-- pauze --
-
Matthias Pintscher
un despertar (celloconcert)
-
György Ligeti
San Francisco Polyphony
Uitvoerenden
-
Matthias Pintscher
dirigent
-
Nicolas Altstaedt
cello
-
Alisa Weilerstein
cello
Over dit concert
Componist/dirigent Matthias Pintscher dirigeert een programma waarin cello’s centraal staan. In zijn uiterst subtiele un despertar (‘een ontwaken’, naar een gedicht van Octavio Paz) soleert celliste Alisa Weilerstein. Nicolas Altstaedt is de solist in het gloednieuwe A Sutured World van Liza Lim. Bij Henri Dutilleux voeren cello’s letterlijk de boventoon; de prachtige verzonken orkestklank roept Vincent van Goghs Sterrennacht op. Sluitstuk is een parel van de twintigste eeuw – in Ligeti’s San Francisco Polyphony trekt de mist langzaam op, om instrumentkleuren en melodieën geleidelijk op de voorgrond te laten treden.
Met dit unieke programma staat het Concertgebouworkest niet alleen in Het Concertgebouw, maar ook voor het eerst in twee belangrijke Nederlandse muziekfestivals – de Cello Biënnale in Amsterdam en November Music in ‘s-Hertogenbosch.
Dit programma wordt mede mogelijk gemaakt dankzij financiële steun van Ammodo.
Data en kaarten
Over dit concert
Componist/dirigent Matthias Pintscher dirigeert een programma waarin cello’s centraal staan. In zijn uiterst subtiele un despertar (‘een ontwaken’, naar een gedicht van Octavio Paz) soleert celliste Alisa Weilerstein. Nicolas Altstaedt is de solist in het gloednieuwe A Sutured World van Liza Lim. Bij Henri Dutilleux voeren cello’s letterlijk de boventoon; de prachtige verzonken orkestklank roept Vincent van Goghs Sterrennacht op. Sluitstuk is een parel van de twintigste eeuw – in Ligeti’s San Francisco Polyphony trekt de mist langzaam op, om instrumentkleuren en melodieën geleidelijk op de voorgrond te laten treden.
Met dit unieke programma staat het Concertgebouworkest niet alleen in Het Concertgebouw, maar ook voor het eerst in twee belangrijke Nederlandse muziekfestivals – de Cello Biënnale in Amsterdam en November Music in ‘s-Hertogenbosch.
Dit programma wordt mede mogelijk gemaakt dankzij financiële steun van Ammodo.