Tournee met Klaus Mäkelä en Janine Jansen
Muziek van Schumann, Britten, Purcell en Dowland
Het Concertgebouworkest speelt onder leiding van Klaus Mäkelä Brittens Vioolconcert met Janine Jansen, Schumanns Tweede symfonie en stemmige muziek van Dowland en Purcell.
Janine Jansen, met haar buitengewone gevoel voor stemming en sfeer, is de ideale vertolkster van Brittens Vioolconcert.
Concertprogramma
-
Henry Purcell
Mars uit 'Funeral Music for Queen Mary'
-
Benjamin Britten
Vioolconcert
-
-- pauze --
-
John Dowland
Lachrymae antiquae uit 'Lachrimae, or Seaven Tears'
-
Robert Schumann
Symfonie nr. 2
Uitvoerenden
Over dit concert
Een concert, zegt dirigent Klaus Mäkelä, is een reis door de tijd. De componisten op dit programma laten duidelijk horen hoezeer ze door oudere muziek geïnspireerd werden. Robert Schumann had juist een zenuwinzinking achter de rug toen hij zijn Tweede symfonie schreef. In dit werk documenteerde hij zijn herstel. Daarbij greep hij openlijk terug op muziek van Bach, Haydn en Beethoven.
Ook de muziek van Benjamin Britten is een dialoog met het verleden. De invloed van oude Engelse componisten is bij hem altijd hoorbaar. In zijn Vioolconcert koppelde hij traditie aan actualiteit: het is 1939 en de oorlogsdreiging is onmiskenbaar. Violiste Janine Jansen, met haar buitengewone gevoel voor stemming en sfeer, is de ideale vertolkster.
Klaus Mäkelä: ‘In Schumanns muziek voel ik altijd de traditie en de geschiedenis. Ook bij Britten is de traditie belangrijk. Daarom maken we een combinatie met de zeventiende-eeuwse werken van Purcell en Dowland, die ons voorbereidt op de sfeer van Schumann en Britten: latere muziek waarin het verleden vervat zit. Ik denk dat de muziek ervan profiteert. De kathedraal-achtige, bijna sacrale sfeer van Dowland en Purcell versterkt die facetten bij Schumann en Britten en zet hun muziek in een ander licht.’
Data en kaarten
Over dit concert
Een concert, zegt dirigent Klaus Mäkelä, is een reis door de tijd. De componisten op dit programma laten duidelijk horen hoezeer ze door oudere muziek geïnspireerd werden. Robert Schumann had juist een zenuwinzinking achter de rug toen hij zijn Tweede symfonie schreef. In dit werk documenteerde hij zijn herstel. Daarbij greep hij openlijk terug op muziek van Bach, Haydn en Beethoven.
Ook de muziek van Benjamin Britten is een dialoog met het verleden. De invloed van oude Engelse componisten is bij hem altijd hoorbaar. In zijn Vioolconcert koppelde hij traditie aan actualiteit: het is 1939 en de oorlogsdreiging is onmiskenbaar. Violiste Janine Jansen, met haar buitengewone gevoel voor stemming en sfeer, is de ideale vertolkster.
Klaus Mäkelä: ‘In Schumanns muziek voel ik altijd de traditie en de geschiedenis. Ook bij Britten is de traditie belangrijk. Daarom maken we een combinatie met de zeventiende-eeuwse werken van Purcell en Dowland, die ons voorbereidt op de sfeer van Schumann en Britten: latere muziek waarin het verleden vervat zit. Ik denk dat de muziek ervan profiteert. De kathedraal-achtige, bijna sacrale sfeer van Dowland en Purcell versterkt die facetten bij Schumann en Britten en zet hun muziek in een ander licht.’