The Shell Trial

Deze maand gaat de nieuwe opera The Shell Trial van onze composer in residence Ellen Reid in première. Orkestleden en academisten werken mee aan deze productie over de spraakmakende rechtszaak waarin Shell verantwoordelijk werd gesteld voor zijn aandeel in de klimaatverandering.
The Shell Trial

The Shell Trial is onderdeel van het Opera Forward Festival, het festival bij De Nationale Opera & Ballet waar de toekomst van het operagenre wordt verkend. Het libretto is van Roxie Perkins, naar het gelauwerde toneelstuk van Anoek Nuyens en Rebekka de Wit, en gaat over de rechtszaak die in 2021 werd aangespannen tegen oliegigant Shell. In de opera treden verschillende stemmen uit het debat op de voorgrond, en wordt steeds duidelijker dat de klimaatcrisis boven alles een verantwoordelijkheidscrisis is.

Muzikaal leider en co-creator Manoj Kamps dirigeert academisten en leden van het Concertgebouworkest, een combinatie van verschillende kinderkoren en een groot aantal solisten, onder wie Claire Barnett-Jones, Lauren Michelle, Erik Slik en Nikki Treurniet. De regie is in handen van Gable en Romy Roelofsen van collectief Het Geluid.

Residency in Amsterdam

Ellen Reid
Caption

Ellen Reid – bekend als een van de meest veelzijdige, originele en vernieuwende componisten van haar generatie – is dit seizoen composer in residence van Het Concertgebouw en het Concertgebouworkest.

Als onderdeel van haar residency verblijft Ellen Reid dit voorjaar in Amsterdam. Ze is te gast bij concerten en repetities, en op 11 april spelen orkestleden met de avontuurlijke zangeres Eliza Bagg een door Reid samengesteld programma in de Kleine Zaal van Het Concertgebouw. Reid creëerde bovendien een nieuwe Vondelpark-versie van haar soundwalk, een wandeling-met-muziek. Vanaf 6 april is de hiervoor benodigde app te downloaden via ellenreidsoundwalk.com.

Tijdens haar verblijf in Amsterdam werkt Ellen Reid ook aan een compositie voor het Concertgebouworkest, dat komend seizoen in première gaat onder leiding van toekomstig chef-dirigent Klaus Mäkelä. Ze is blij met de kans om het Concertgebouworkest te leren kennen. ‘Voor mij is het heel fijn om te weten voor wie ik schrijf, de musici te ontmoeten. De energie van een gezelschap, de dynamiek in een groep leren kennen, dat helpt mij om een werk vorm te geven. Ik heb al plannen, kleine ideetjes, maar ik kan pas echt aan de slag als ik eenmaal een band op kan bouwen met de mensen en hun omgeving.’