Brahms: Ein deutsches Requiem
Mariss Jansons gidst het Concertgebouworkest, het Groot Omroepkoor en twee solisten door Brahms’ indrukwekkende Ein deutsches Requiem. Als u wilt, kunt u de uitvoering met commentaar van twee orkestleden bekijken.
Brahms’ Ein deutsches Requiem
Ein deutsches Requiem van Johannes Brahms is geen Duitstalige equivalent van de rooms-katholieke dodenmis, maar een werk voor de nabestaanden, voor de levenden. De teksten die Brahms voor Ein deutsches Requiem koos en vooral de intens bewogen muzikale interpretatie ervan, rechtvaardigen zijn uitlating dat het werk eigenlijk ‘Ein menschliches Requiem’ genoemd zou moeten worden. Ein deutsches Requiem ademt een sfeer van vrede en vertroosting.
Mariss Jansons, chef-dirigent
Mariss Jansons was van 2004 tot 2015 chef-dirigent van het Concertgebouworkest. In die tijd ontstond een ongekend intensieve samenwerking, die wereldwijd erkenning vond. ‘Het allerbelangrijkste is onvoorwaardelijke toewijding aan het orkest’, zo lichtte Mariss Jansons zijn chef-dirigentschap toe. Voor de vertolking van Brahms’ Ein deutsches Requiem lieten het Concertgebouworkest en zijn toenmalige chef zich vergezellen door sopraan Genia Kühmeier, bariton Gerald Finley en het Groot Omroepkoor. U kunt de uitvoering mét of zonder commentaar van de orkestleden Anna de Veij Mestdagh en Kersten McCall bekijken.
commentaar Anna de Vey Mestdagh & Kersten McCall
Brahms’ Ein deutsches Requiem
Ein deutsches Requiem van Johannes Brahms is geen Duitstalige equivalent van de rooms-katholieke dodenmis, maar een werk voor de nabestaanden, voor de levenden. De teksten die Brahms voor Ein deutsches Requiem koos en vooral de intens bewogen muzikale interpretatie ervan, rechtvaardigen zijn uitlating dat het werk eigenlijk ‘Ein menschliches Requiem’ genoemd zou moeten worden. Ein deutsches Requiem ademt een sfeer van vrede en vertroosting.
Mariss Jansons, chef-dirigent
Mariss Jansons was van 2004 tot 2015 chef-dirigent van het Concertgebouworkest. In die tijd ontstond een ongekend intensieve samenwerking, die wereldwijd erkenning vond. ‘Het allerbelangrijkste is onvoorwaardelijke toewijding aan het orkest’, zo lichtte Mariss Jansons zijn chef-dirigentschap toe. Voor de vertolking van Brahms’ Ein deutsches Requiem lieten het Concertgebouworkest en zijn toenmalige chef zich vergezellen door sopraan Genia Kühmeier, bariton Gerald Finley en het Groot Omroepkoor. U kunt de uitvoering mét of zonder commentaar van de orkestleden Anna de Veij Mestdagh en Kersten McCall bekijken.
commentaar Anna de Vey Mestdagh & Kersten McCall