trompet, aanvoerder
Miro Petkov
Miro Petkov, geboren in de Bulgaarse havenstad Varna, begon op elfjarige leeftijd met trompetspelen. Nauwelijks een maand later werd hij aangenomen bij de Nationale Kunstacademie Dobri Hristov. Hij zette zijn studie voort aan de Hochschule für Musik in Detmold.
Voordat hij in augustus 2016 in dienst trad bij het Concertgebouworkest, was hij als solotrompettist werkzaam bij het Nationaltheater Mannheim. In het Concertgebouworkest had hij al verschillende keren geremplaceerd. Ook was hij als solotrompettist te gast in het Ensemble Modern, het Gewandhausorchester in Leipzig, het Orchestra dell'Accademia Nazionale di Santa Cecilia en het NDR Elbharmonie Orchester in Hamburg.
Miro Petkov speelt behalve klassiek repertoire ook regelmatig volksmuziek, die hij graag kruidt met jazzelementen. ‘Het helpt me mijn denkspectrum te verruimen. Aan veel klassieke muziek ligt volksmuziek ten grondslag.’
Een van de instrumenten waarop hij speelt is een posthoorn – een soort bugel -, die hij in bruikleen heeft uit de instrumentencollectie van de Foundation Concertgebouworkest. Hij bespeelt ook een Flügelhorn, die is gefinancierd vanuit het Els Mosler Fonds, een Fonds op Naam.
Miro Petkov, geboren in de Bulgaarse havenstad Varna, begon op elfjarige leeftijd met trompetspelen. Nauwelijks een maand later werd hij aangenomen bij de Nationale Kunstacademie Dobri Hristov. Hij zette zijn studie voort aan de Hochschule für Musik in Detmold.
Voordat hij in augustus 2016 in dienst trad bij het Concertgebouworkest, was hij als solotrompettist werkzaam bij het Nationaltheater Mannheim. In het Concertgebouworkest had hij al verschillende keren geremplaceerd. Ook was hij als solotrompettist te gast in het Ensemble Modern, het Gewandhausorchester in Leipzig, het Orchestra dell'Accademia Nazionale di Santa Cecilia en het NDR Elbharmonie Orchester in Hamburg.
Miro Petkov speelt behalve klassiek repertoire ook regelmatig volksmuziek, die hij graag kruidt met jazzelementen. ‘Het helpt me mijn denkspectrum te verruimen. Aan veel klassieke muziek ligt volksmuziek ten grondslag.’
Een van de instrumenten waarop hij speelt is een posthoorn – een soort bugel -, die hij in bruikleen heeft uit de instrumentencollectie van de Foundation Concertgebouworkest. Hij bespeelt ook een Flügelhorn, die is gefinancierd vanuit het Els Mosler Fonds, een Fonds op Naam.
Miro Petkov, geboren in de Bulgaarse havenstad Varna, begon op elfjarige leeftijd met trompetspelen. Nauwelijks een maand later werd hij aangenomen bij de Nationale Kunstacademie Dobri Hristov. Hij zette zijn studie voort aan de Hochschule für Musik in Detmold.
Voordat hij in augustus 2016 in dienst trad bij het Concertgebouworkest, was hij als solotrompettist werkzaam bij het Nationaltheater Mannheim. In het Concertgebouworkest had hij al verschillende keren geremplaceerd. Ook was hij als solotrompettist te gast in het Ensemble Modern, het Gewandhausorchester in Leipzig, het Orchestra dell'Accademia Nazionale di Santa Cecilia en het NDR Elbharmonie Orchester in Hamburg.
Miro Petkov speelt behalve klassiek repertoire ook regelmatig volksmuziek, die hij graag kruidt met jazzelementen. ‘Het helpt me mijn denkspectrum te verruimen. Aan veel klassieke muziek ligt volksmuziek ten grondslag.’
Een van de instrumenten waarop hij speelt is een posthoorn – een soort bugel -, die hij in bruikleen heeft uit de instrumentencollectie van de Foundation Concertgebouworkest. Hij bespeelt ook een Flügelhorn, die is gefinancierd vanuit het Els Mosler Fonds, een Fonds op Naam.