Arno en zijn D-klarinet

In de serie 'Musici over hun instrument': Arno Piters over zijn D-klarinet, Bouwer Leitner & Krauss, Neustadt, Duitsland, verkregen in 2011.

foto: Arno piters
foto: Arno piters

Waarom dit instrument…
In het orkest ben ik degene met het specialisme hoge klarinet. Ik speel D-klarinet en Es-klarinet. Mijn oude D-klarinet was eigenlijk – achteraf gezien - niet te bespelen. Nu is het allemaal zoveel makkelijker! Alsof ik een nieuwe fiets heb, die veel sneller kan dan de oude, terwijl ik minder hard hoef te trappen.

Mijn D-klarinet leren kennen…
Het heeft lang geduurd voordat deze klarinet goed te bespelen was. Het was een prototype van de bouwer, dat in het gebruik verder ontwikkeld moest worden. In de loop van de tijd heeft de bouwer steeds aanpassingen gedaan om de klarinet te verbeteren. Inmiddels is hij daar heel goed in geslaagd! En nog steeds, door hem te bespelen, ontwikkelt het instrument zich, het wordt losser en het geluid wordt vrijer.

Het karakter…
Deze klarinet is een dame met nukken en met een heel pittig karakter. Heel erg mooi, maar enorm weerbarstig. Ik heb haar nog steeds niet helemaal kunnen doorgronden!

Een mooi stuk dat ik erop gespeeld heb…
Daphnis en Cloë van Ravel! Het was een feestje om die partij op dit instrument te kunnen spelen. Vroeger was ik vooral keihard aan het werk, nu kon ik echt genieten! Zo makkelijk wat betreft intonatie en mooi legato.

Het verschil tussen de D- en Es-klarinet…
Componisten zoals Stravinsky en Strauss schreven speciaal voor D-klarinet. Het geluid is warmer en wolliger dan de Es-klarinet, het is wat voller van toon.

over Arno Piters