Andere Werelden

Bijzondere klanken van Ligeti, Feldman, Ketting en een wereldpremière van Beat Furrer

David Robertson photographed in New York City by Chris Lee, 12/13/17. foto: Chris Lee

David Robertson voelt haarfijn aan wat verschillende hedendaagse componisten nodig hebben. Bij het Concertgebouworkest leidt hij onaardse werken van Ligeti en Feldman, Kettings stuwende Pas de deux, een wereldpremière van Beat Furrer én Spaanse renaissancemuziek.

De mysterieuze en verleidelijke klankwerelden van György Ligeti en Morton Feldman zijn uitgegroeid tot moderne klassiekers.

Concertprogramma

  • György Ligeti

    Atmosphères

  • Cristóbal de Morales

    Zaín uit 'Lamentaciones'

  • Beat Furrer

    Sechs Gesänge (opdrachtcompositie)

  • -- pauze --

  • Otto Ketting

    Pas de deux

  • Morton Feldman

    Coptic Light

Uitvoerenden

Over dit concert

David Robertson is al sinds 1995 met grote regelmaat te gast bij het Concertgebouworkest. Binnen zijn brede repertoire heeft hedendaagse muziek een centrale plaats. Robertson voelt als geen ander aan dat iedere componist zijn eigen taal heeft en een eigen aanpak behoeft. De mysterieuze en verleidelijke klankwerelden van Ligeti’s Atmosphères en Morton Feldmans Coptic Light zijn uitgegroeid tot moderne klassiekers.

Ook de in 2012 overleden Nederlandse componist Otto Ketting sloeg een brug tussen de avant-garde en een breed publiek zonder concessies te doen. Al op jonge leeftijd overrompelde hij het publiek met zijn stuwende, jazzy Pas de deux.

De Oostenrijker Beat Furrer gaat met iedere compositie een compleet nieuw avontuur aan. Het is dan ook niet te voorspellen hoe zijn eerste opdrachtwerk voor het Concertgebouworkest zal klinken. Wat we wel weten: hij gebruikt vroeg-zestiende-eeuwse teksten waarin de Spaanse Jezuïet Bartolomée de las Casas zich verzette tegen de teloorgang van Indiaanse culturen. Van diens tijd- en landgenoot Cristóbal de Morales klinkt een toepasselijk klaaglied.

De wereldpremière van Beat Furrers Sechs Gesänge wordt mede mogelijk gemaakt door Pro Helvetia.

Data en kaarten

Over dit concert

David Robertson is al sinds 1995 met grote regelmaat te gast bij het Concertgebouworkest. Binnen zijn brede repertoire heeft hedendaagse muziek een centrale plaats. Robertson voelt als geen ander aan dat iedere componist zijn eigen taal heeft en een eigen aanpak behoeft. De mysterieuze en verleidelijke klankwerelden van Ligeti’s Atmosphères en Morton Feldmans Coptic Light zijn uitgegroeid tot moderne klassiekers.

Ook de in 2012 overleden Nederlandse componist Otto Ketting sloeg een brug tussen de avant-garde en een breed publiek zonder concessies te doen. Al op jonge leeftijd overrompelde hij het publiek met zijn stuwende, jazzy Pas de deux.

De Oostenrijker Beat Furrer gaat met iedere compositie een compleet nieuw avontuur aan. Het is dan ook niet te voorspellen hoe zijn eerste opdrachtwerk voor het Concertgebouworkest zal klinken. Wat we wel weten: hij gebruikt vroeg-zestiende-eeuwse teksten waarin de Spaanse Jezuïet Bartolomée de las Casas zich verzette tegen de teloorgang van Indiaanse culturen. Van diens tijd- en landgenoot Cristóbal de Morales klinkt een toepasselijk klaaglied.

De wereldpremière van Beat Furrers Sechs Gesänge wordt mede mogelijk gemaakt door Pro Helvetia.

Bijzonderheden:

Inleiding

voor het concert 6 mei

Inleiding

Koorzaal, 19.15 uur

door Elmer Schönberger

Kaarten zijn te bestellen via de website of via de Concertgebouwlijn: 020 - 67 18 345 (ma-zo 10:00-17:00).

Meet the Artists

na het concert 6 mei

Meet the Artists

Spiegelzaal

Na afloop van de concerten bent u welkom in de Spiegelzaal voor een ontmoeting met de uitvoerenden.

Een voorproefje