Beethovens Zevende symfonie

Igor Levit speelt Bartók, Joana Mallwitz dirigeert Kodály’s Dansen van Galánta

foto: Lutz Edelhoff

Joana Mallwitz dirigeert de enerverende Zevende symfonie van Beethoven, en Igor Levit soleert in Béla Bartóks ontroerende Derde pianoconcert.

Béla Bartóks Derde pianoconcert is een prachtig neoklassiek werk, waarin de componist de ellende van zijn laatste levensfase glorieus trotseerde.

Concertprogramma

  • Zoltan Kodály

    Dansen uit Galánta

  • Béla Bartók

    Pianoconcert nr. 3

  • -- pauze --

  • Ludwig van Beethoven

    Symfonie nr. 7

Uitvoerenden

Over dit concert

Minder dan een jaar na haar debuut bij het Concertgebouworkest (Dvořáks opera Rusalka in juni 2023) komt dirigente Joana Mallwitz terug met Beethovens Zevende symfonie: zonder twijfel een van zijn mooiste en meest meeslepende symfonieën. De première in 1813 was een van de grootste successen uit Beethovens leven. Het Allegretto-deel ging meteen een eigen leven leiden en duikt nog steeds afzonderlijk op in films en tv-series. Inderdaad, Beethoven is overal, en we kunnen er geen genoeg van krijgen.

Mallwitz koppelt Beethoven aan twee modernere Hongaarse meesters. Van Zoltán Kodály klinken de zigeunerachtige Dansen uit Galánta, die niet alleen dansant zijn maar ook aanstekelijk melodieus. Solist Igor Levit maakt zijn opwachting in Béla Bartóks Derde pianoconcert: een prachtig neoklassiek werk dat de componist schreef voor zijn vrouw, de pianiste Ditta Pásztory-Bartók, waarin Bartók de ellende van zijn laatste levensfase glorieus trotseerde.

Data en kaarten

Over dit concert

Minder dan een jaar na haar debuut bij het Concertgebouworkest (Dvořáks opera Rusalka in juni 2023) komt dirigente Joana Mallwitz terug met Beethovens Zevende symfonie: zonder twijfel een van zijn mooiste en meest meeslepende symfonieën. De première in 1813 was een van de grootste successen uit Beethovens leven. Het Allegretto-deel ging meteen een eigen leven leiden en duikt nog steeds afzonderlijk op in films en tv-series. Inderdaad, Beethoven is overal, en we kunnen er geen genoeg van krijgen.

Mallwitz koppelt Beethoven aan twee modernere Hongaarse meesters. Van Zoltán Kodály klinken de zigeunerachtige Dansen uit Galánta, die niet alleen dansant zijn maar ook aanstekelijk melodieus. Solist Igor Levit maakt zijn opwachting in Béla Bartóks Derde pianoconcert: een prachtig neoklassiek werk dat de componist schreef voor zijn vrouw, de pianiste Ditta Pásztory-Bartók, waarin Bartók de ellende van zijn laatste levensfase glorieus trotseerde.

Een voorproefje