Bruckner: Symfonie nr. 6

Simone Young leidt Bruckners Zesde in de Bruckner-cyclus

Artwork: André Sanchez

In de Bruckner-cyclus van het Concertgebouworkest dirigeert Simone Young de Zesde symfonie, Bruckners lichtvoetigste en ‘brutaalste’. 

‘Deze Zesde lijkt meer een kapel, intiem en doorzichtig, staande in een open, zonnige plek van een fier woud.’ 

Concertprogramma

  • Anton Bruckner

    Symfonie nr. 6

Uitvoerenden

Over dit concert

De Zesde symfonie is korter, lichter van toon en minder monumentaal dan Bruckners andere symfonieën. ‘Die Sechste ist die keckste' (de brutaalste), vond Bruckner zelf. Het opmerkelijkst is het derde deel: in plaats van de levendige, Ländler-achtige volksdansjes die zijn Scherzo’s kenmerken, schreef Bruckner hier een wat duister, spookachtig deel, waarbij een thema uit zijn Vijfde opduikt in het Trio. 

Het Concertgebouworkest voerde de Zesde symfonie pas in december 1930 voor het eerst uit, onder leiding van Willem Mengelberg. Met succes. ‘Kan men de meeste van Bruckner’s symfonieën vergelijken met een fiere barok-kathedraal,’ aldus een recensent, ‘deze Zesde lijkt meer een kapel, intiem en doorzichtig, staande in een open, zonnige plek van een fier woud.’

Bruckner-expert Simone Young wijdde zich tussen 2005 en 2015 uitsluitend aan haar werk als directeur van het operahuis en chef-dirigent van het Philharmonisches Staatsorchester. De laatste jaren treedt ze weer regelmatig op als gastdirigent voor de belangrijkste orkesten wereldwijd; met Bruckners Zesde symfonie maakt ze haar debuut bij het Concertgebouworkest.

Beluister onze podcast 'De negen gezichten van Bruckner'.

Lees meer over Bruckners Zesde symfonie.

Over de Brucknercyclus

Data en kaarten

Over dit concert

De Zesde symfonie is korter, lichter van toon en minder monumentaal dan Bruckners andere symfonieën. ‘Die Sechste ist die keckste' (de brutaalste), vond Bruckner zelf. Het opmerkelijkst is het derde deel: in plaats van de levendige, Ländler-achtige volksdansjes die zijn Scherzo’s kenmerken, schreef Bruckner hier een wat duister, spookachtig deel, waarbij een thema uit zijn Vijfde opduikt in het Trio. 

Het Concertgebouworkest voerde de Zesde symfonie pas in december 1930 voor het eerst uit, onder leiding van Willem Mengelberg. Met succes. ‘Kan men de meeste van Bruckner’s symfonieën vergelijken met een fiere barok-kathedraal,’ aldus een recensent, ‘deze Zesde lijkt meer een kapel, intiem en doorzichtig, staande in een open, zonnige plek van een fier woud.’

Bruckner-expert Simone Young wijdde zich tussen 2005 en 2015 uitsluitend aan haar werk als directeur van het operahuis en chef-dirigent van het Philharmonisches Staatsorchester. De laatste jaren treedt ze weer regelmatig op als gastdirigent voor de belangrijkste orkesten wereldwijd; met Bruckners Zesde symfonie maakt ze haar debuut bij het Concertgebouworkest.

Beluister onze podcast 'De negen gezichten van Bruckner'.

Lees meer over Bruckners Zesde symfonie.

Over de Brucknercyclus

Een voorproefje