Bruckners Achtste symfonie
Anton Bruckners monumentale Achtste onder leiding van Manfred Honeck
Manfred Honeck dirigeert Bruckners machtige Achtste symfonie bij het Concertgebouworkest.
Bruckner neemt je mee en laat je niet meer los.
Concertprogramma
-
Anton Bruckner
Symfonie nr. 8
Uitvoerenden
Over dit concert
De diepgelovige Anton Bruckner eerde God met grootse muzikale kathedralen. De monumentale Achtste symfonie is een perfect voorbeeld. Met eenvoudige motieven en thema's als bouwstenen creëerde hij grootse vormen. Bruckners Achtste is een machtig bouwwerk, en een enerverende reis van het donker naar het licht. De wereld van de Achtste symfonie is beurtelings complex, lieflijk, vredig en turbulent – Bruckner nodigt je uit, neemt je mee en laat je niet meer los.
Het lange beginthema van het eerste deel bevat ook de kiemen voor de andere twee thema’s. In de Finale bereikt Bruckner uiteindelijk een grootse climax van de symfonie als hij vier thema’s uit verschillende delen laat samenkomen. De componist vond zijn Achtste ‘een mysterie’.
Op 2 oktober 1920 verzorgde het Concertgebouworkest de Nederlandse première. In een van de dagbladen werd de uitvoering ‘allerschitterendst’ genoemd; in een ander constateerde de recensent ‘dat vele bezoekers’ vóór de finale de zaal verlieten. De tijd was nog niet rijp voor Bruckner. Pas in de jaren vijftig werd het Concertgebouworkest echt een Bruckner-orkest.
Beluister onze podcast 'De negen gezichten van Bruckner'.
Christian Thielemann heeft om gezondheidsredenen helaas moeten afzeggen. We zijn Manfred Honeck heel dankbaar dat hij op korte termijn het programma wil overnemen.
Data en kaarten
Over dit concert
De diepgelovige Anton Bruckner eerde God met grootse muzikale kathedralen. De monumentale Achtste symfonie is een perfect voorbeeld. Met eenvoudige motieven en thema's als bouwstenen creëerde hij grootse vormen. Bruckners Achtste is een machtig bouwwerk, en een enerverende reis van het donker naar het licht. De wereld van de Achtste symfonie is beurtelings complex, lieflijk, vredig en turbulent – Bruckner nodigt je uit, neemt je mee en laat je niet meer los.
Het lange beginthema van het eerste deel bevat ook de kiemen voor de andere twee thema’s. In de Finale bereikt Bruckner uiteindelijk een grootse climax van de symfonie als hij vier thema’s uit verschillende delen laat samenkomen. De componist vond zijn Achtste ‘een mysterie’.
Op 2 oktober 1920 verzorgde het Concertgebouworkest de Nederlandse première. In een van de dagbladen werd de uitvoering ‘allerschitterendst’ genoemd; in een ander constateerde de recensent ‘dat vele bezoekers’ vóór de finale de zaal verlieten. De tijd was nog niet rijp voor Bruckner. Pas in de jaren vijftig werd het Concertgebouworkest echt een Bruckner-orkest.
Beluister onze podcast 'De negen gezichten van Bruckner'.
Christian Thielemann heeft om gezondheidsredenen helaas moeten afzeggen. We zijn Manfred Honeck heel dankbaar dat hij op korte termijn het programma wil overnemen.