Close-up: the Twenties
Musici van het Concertgebouworkest ‘in the spirit of the Twenties’
In de serie Close-up wekken musici van het Concertgebouworkest en sopraan Laetitia Gerards de opwindende jaren 1920 weer tot leven met werken van Weill, Schulhoff, Eisler en Hindemith.
De opwindende jaren 1920... toen het even leek alsof er een tijd van voorspoed en vrede was aangebroken.
Concertprogramma
-
Kurt Weill
Vijf delen uit de 'Dreigroschenoper'
-
Kurt Weill
Frauentanz
-
Paul Hindemith
Kleine Kammermusik
-
Erwin Schulhoff
Bassnachtigal
-
Erwin Schulhoff
Zebrák
-
Erwin Schulhoff
Dráty
-
Erwin Schulhoff
Ukolébavka
-
Hanns Eisler
Duo voor viool en cello
-
Hanns Eisler
Scherzo
-
Hanns Eisler
Palmström
-
Hanns Eisler
Divertimento voor blaaskwintet
Uitvoerenden
Over dit concert
Al jaren spelen musici van het Concertgebouworkest zelf samengestelde programma’s in de Kleine Zaal. De intieme concerten van de kamermuziekserie Close-up worden georganiseerd door de Vrienden van Het Concertgebouw en het Koninklijk Concertgebouworkest. Deze concerten zijn eenmalig, en nergens anders te horen!
In dit Close-up-concert komen de opwindende twenties tot leven, de periode na de Eerste Wereldoorlog, toen het even leek alsof er een nieuwe tijd van voorspoed en vrede was aangebroken. De componisten op dit programma waren idealisten die zich inzetten voor de culturele verheffing van ‘de gewone man’.
Bij Kurt Weill en Schönbergs leerling Hanns Eisler kwamen hoge kunst, jazz en cabaret samen. Erwin Schulhoff vertaalde zijn communistische ideeën in een monumentale, vernieuwende stijl. Paul Hindemith schreef veel muziek voor amateurs. Vanaf 1933 werden zij allen beschouwd als staatsvijanden van nazi-Duitsland; wie niet vluchtte (Weill, Eisler, Hindemith) vond de dood in een concentratiekamp (Schulhoff).
Data en kaarten
Over dit concert
Al jaren spelen musici van het Concertgebouworkest zelf samengestelde programma’s in de Kleine Zaal. De intieme concerten van de kamermuziekserie Close-up worden georganiseerd door de Vrienden van Het Concertgebouw en het Koninklijk Concertgebouworkest. Deze concerten zijn eenmalig, en nergens anders te horen!
In dit Close-up-concert komen de opwindende twenties tot leven, de periode na de Eerste Wereldoorlog, toen het even leek alsof er een nieuwe tijd van voorspoed en vrede was aangebroken. De componisten op dit programma waren idealisten die zich inzetten voor de culturele verheffing van ‘de gewone man’.
Bij Kurt Weill en Schönbergs leerling Hanns Eisler kwamen hoge kunst, jazz en cabaret samen. Erwin Schulhoff vertaalde zijn communistische ideeën in een monumentale, vernieuwende stijl. Paul Hindemith schreef veel muziek voor amateurs. Vanaf 1933 werden zij allen beschouwd als staatsvijanden van nazi-Duitsland; wie niet vluchtte (Weill, Eisler, Hindemith) vond de dood in een concentratiekamp (Schulhoff).