Concertgebouworkest speelt Ravel, Loevendie en Smit
Amsterdam, jazz, sprookjes en de lokroep uit het Oosten
De kleurrijke muzikale sprookjes van Ravel resoneren in het werk van de Amsterdamse componisten Leo Smit en Theo Loevendie.
Dit concert vol kleur en ritme verbindt Ravel aan twee belangrijke Nederlandse componisten
Concertprogramma
-
Leo Smit
Silhouetten
-
Maurice Ravel
Shéhérazade
-
-- pauze --
-
Theo Loevendie
Six Turkish Folk Poems (wereldpremière nieuwe orkestratie)
-
Maurice Ravel
Ma mère l'Oye
Uitvoerenden
-
Bas Wiegers
dirigent
-
Polly Leech
mezzosopraan
Over dit concert
Maurice Ravels liedcyclus Shéhérazade, naar de Verhalen van 1001 nacht, ademt de sfeer van het Midden-Oosten, dat begin twintigste eeuw een grote aantrekkingskracht uitoefende op West-Europeanen. Deze maand precies 100 jaar geleden dirigeerde Ravel zelf bij het Concertgebouworkest zijn Ma mère l’Oye, naar een ander verhalenboek, Sprookjes van Moeder de Gans.
Dit concert vol kleur en ritme verbindt Ravel aan twee belangrijke Nederlandse componisten die in Amsterdam hebben gestudeerd: Leo Smit (1900-1944) en Theo Loevendie (1930).
Loevendie is jazzmusicus en ontwikkelde zich daarnaast sinds de jaren zestig tot een van Nederland’s meest gewaardeerde componisten. Zijn interesse in de Turkse cultuur weerklinkt in Six Turkish Folk Poems. Het wordt gespeeld in een nieuwe orkestbewerking, die hij in opdracht van het orkest maakte met hulp van zijn voormalige leerling Wilbert Bulsink. Net als voor Loevendie waren Ravel en jazz voor Leo Smit vaste waarden, zoals te horen is in Silhouetten. Het tijdens zijn compositiestudie Amsterdam geschreven werk werd in 1925 door het Concertgebouworkest in première gebracht.
Data en kaarten
Over dit concert
Maurice Ravels liedcyclus Shéhérazade, naar de Verhalen van 1001 nacht, ademt de sfeer van het Midden-Oosten, dat begin twintigste eeuw een grote aantrekkingskracht uitoefende op West-Europeanen. Deze maand precies 100 jaar geleden dirigeerde Ravel zelf bij het Concertgebouworkest zijn Ma mère l’Oye, naar een ander verhalenboek, Sprookjes van Moeder de Gans.
Dit concert vol kleur en ritme verbindt Ravel aan twee belangrijke Nederlandse componisten die in Amsterdam hebben gestudeerd: Leo Smit (1900-1944) en Theo Loevendie (1930).
Loevendie is jazzmusicus en ontwikkelde zich daarnaast sinds de jaren zestig tot een van Nederland’s meest gewaardeerde componisten. Zijn interesse in de Turkse cultuur weerklinkt in Six Turkish Folk Poems. Het wordt gespeeld in een nieuwe orkestbewerking, die hij in opdracht van het orkest maakte met hulp van zijn voormalige leerling Wilbert Bulsink. Net als voor Loevendie waren Ravel en jazz voor Leo Smit vaste waarden, zoals te horen is in Silhouetten. Het tijdens zijn compositiestudie Amsterdam geschreven werk werd in 1925 door het Concertgebouworkest in première gebracht.