Dvořák ‘Uit de Nieuwe Wereld'
Concertgebouworkest in Japan en Zuid-Korea
Dvořáks Negende symfonie, ‘Uit de Nieuwe Wereld’, is een onweerstaanbaar meesterwerk. Fabio Luisi leidt het Concertgebouworkest daarnaast in Bizets speelse Symfonie in C.
Concertprogramma
-
Georges Bizet
Symfonie in C
-
-- pauze --
-
Antonín Dvořák
Symfonie nr. 9 'Uit de nieuwe wereld'
Uitvoerenden
Over dit concert
Fabio Luisi leidt bij het Concertgebouworkest een rijpe symfonie van Dvořák en een vroeg werk van Bizet. Antonín Dvořáks Negende symfonie, ‘Uit de Nieuwe Wereld’, is een van de populairste symfonieën ooit geschreven. De componist was aangesteld als conservatoriumdirecteur in New York. Hij ontdekte de muziek van de Indiaanse en de Afro-Amerikaanse bevolking en verwerkte volksmelodieën in de symfonie. De muziek roept Amerikaanse weidse vergezichten op, maar verraadt ook een smachtende heimwee naar zijn Boheemse vaderland. Het lieflijke tweede deel is een van de megahits van de klassieke muziek.
Georges Bizets enige symfonie, de Symfonie in C, is een energiek en speels werk dat de klassieke symfoniestijl van Haydn en Mozart in een helder Frans licht zet. Je kunt het muziek van de eeuwige jeugd noemen: de componist was destijds pas zeventien. Een vroege voltreffer, dus, van de man die later de wereldberoemde opera Carmen zou schrijven.
Data en kaarten
Over dit concert
Fabio Luisi leidt bij het Concertgebouworkest een rijpe symfonie van Dvořák en een vroeg werk van Bizet. Antonín Dvořáks Negende symfonie, ‘Uit de Nieuwe Wereld’, is een van de populairste symfonieën ooit geschreven. De componist was aangesteld als conservatoriumdirecteur in New York. Hij ontdekte de muziek van de Indiaanse en de Afro-Amerikaanse bevolking en verwerkte volksmelodieën in de symfonie. De muziek roept Amerikaanse weidse vergezichten op, maar verraadt ook een smachtende heimwee naar zijn Boheemse vaderland. Het lieflijke tweede deel is een van de megahits van de klassieke muziek.
Georges Bizets enige symfonie, de Symfonie in C, is een energiek en speels werk dat de klassieke symfoniestijl van Haydn en Mozart in een helder Frans licht zet. Je kunt het muziek van de eeuwige jeugd noemen: de componist was destijds pas zeventien. Een vroege voltreffer, dus, van de man die later de wereldberoemde opera Carmen zou schrijven.