Fabio Luisi leidt Beethoven
Barbers Vioolconcert met James Ehnes en Coplands Quiet City
Onder leiding van Fabio Luisi speelt het Concertgebouworkest Coplands sfeervolle Quiet City en Beethovens luchtige Achtste symfonie. James Ehnes soleert in het weemoedige Vioolconcert van Barber.
Na de weemoedige en diep doorvoelde eerste twee delen barst de muziek los in een duivels slotdeel.
Concertprogramma
-
Aaron Copland
Quiet City
-
Samuel Barber
Vioolconcert
-
-- pauze --
-
Ludwig van Beethoven
Symfonie nr. 8
Uitvoerenden
-
Fabio Luisi
dirigent
-
James Ehnes
viool
Over dit concert
Met Fabio Luisi spelen we Beethovens meest opgewekte symfonie, de Achtste, voorafgegaan door twee Amerikaanse werken vol melancholie, troost en sfeervolle contemplatie. Beethovens Achtste symfonie is altijd in de schaduw blijven staan van haar brutale grote zus, de Zevende. Onterecht, vindt dirigent Fabio Luisi. De Achtste is Beethovens meest geestige symfonie, met in elk deel weer nieuwe grapjes en noviteiten. Zo imiteren de houtblazers in het tweede deel een metronoom, waaroverheen een melodie klinkt die zo uit een Rossini-opera had kunnen komen – samen geeft dat een potsierlijk effect.
In Coplands dromerige Quiet City stelen trompet en althobo de show. Het melodieuze Vioolconcert van Samuel Barber biedt een podium aan de Canadese violist James Ehnes. Na de weemoedige en diep doorvoelde eerste twee delen barst de muziek uiteindelijk los in een duivels slotdeel.
Data en kaarten
Over dit concert
Met Fabio Luisi spelen we Beethovens meest opgewekte symfonie, de Achtste, voorafgegaan door twee Amerikaanse werken vol melancholie, troost en sfeervolle contemplatie. Beethovens Achtste symfonie is altijd in de schaduw blijven staan van haar brutale grote zus, de Zevende. Onterecht, vindt dirigent Fabio Luisi. De Achtste is Beethovens meest geestige symfonie, met in elk deel weer nieuwe grapjes en noviteiten. Zo imiteren de houtblazers in het tweede deel een metronoom, waaroverheen een melodie klinkt die zo uit een Rossini-opera had kunnen komen – samen geeft dat een potsierlijk effect.
In Coplands dromerige Quiet City stelen trompet en althobo de show. Het melodieuze Vioolconcert van Samuel Barber biedt een podium aan de Canadese violist James Ehnes. Na de weemoedige en diep doorvoelde eerste twee delen barst de muziek uiteindelijk los in een duivels slotdeel.