Fabio Luisi leidt Tsjaikovski’s Vijfde
Concertgebouworkest en Yefim Bronfman op tournee
Fabio Luisi en het Concertgebouworkest tonen verschillende gezichten van de Romantiek. Tegenover Webers sprookjeswereld staat Tsjaikovski’s melancholie; pianist Yefim Bronfman kruipt in de huid van Franz Liszt.
In Webers Ouverture ‘Oberon’ komen onder meer vogelgeluiden, quasi-middeleeuwse ´riddermuziek’ en een vleugje exotiek voorbij.
Concertprogramma
-
Carl Maria Weber
Ouverture 'Oberon'
-
Franz Liszt
Pianoconcert nr. 2
-
-- pauze --
-
Pjotr Iljitsj Tsjaikovski
Symfonie nr. 5
Uitvoerenden
-
Fabio Luisi
dirigent
-
Yefim Bronfman
piano
Over dit concert
Romantische muziek is een pijler van het Concertgebouworkest, en Fabio Luisi is er een expert in. Maar de ene Romantiek is de andere niet. Tsjaikovski legde in zijn Vijfde symfonie zijn Russische ziel bloot. Het stuk omvat een enorm breed scala aan emoties. En het is een prachtige staalkaart van Tsjaikovski´s veelzijdigheid: hier toont hij beurtelings zijn melodiegevoel, zijn talent voor balletmuziek en zijn liefde voor volksmuziek.
Pianogigant Yefim Bronfman wekt de wereld van het oerromantische genie Franz Liszt tot leven. Deze componist/pianist leek in zijn werken gelijktijdig de hemel en de hel te omarmen. Het Tweede pianoconcert combineert dan ook diabolische virtuositeit met intense tederheid. De romantiek van Weber heeft meer een sprookjesachtig karakter. In de Ouverture ‘Oberon’ komen onder meer vogelgeluiden, quasi-middeleeuwse ´riddermuziek´ en een vleugje exotiek voorbij.
Data en kaarten
Over dit concert
Romantische muziek is een pijler van het Concertgebouworkest, en Fabio Luisi is er een expert in. Maar de ene Romantiek is de andere niet. Tsjaikovski legde in zijn Vijfde symfonie zijn Russische ziel bloot. Het stuk omvat een enorm breed scala aan emoties. En het is een prachtige staalkaart van Tsjaikovski´s veelzijdigheid: hier toont hij beurtelings zijn melodiegevoel, zijn talent voor balletmuziek en zijn liefde voor volksmuziek.
Pianogigant Yefim Bronfman wekt de wereld van het oerromantische genie Franz Liszt tot leven. Deze componist/pianist leek in zijn werken gelijktijdig de hemel en de hel te omarmen. Het Tweede pianoconcert combineert dan ook diabolische virtuositeit met intense tederheid. De romantiek van Weber heeft meer een sprookjesachtig karakter. In de Ouverture ‘Oberon’ komen onder meer vogelgeluiden, quasi-middeleeuwse ´riddermuziek´ en een vleugje exotiek voorbij.