Jaap van Zweden dirigeert Beethoven
Matthias Goerne zingt Schubert, Strauss en Glanert
Muzikaal evenement van de eerste orde
Concertprogramma
-
----
Toegift(en):
-
Richard Strauss
Morgen! op. 27 nr. 4
-
Franz Schubert
Tränenregen (instr. Webern)
-
Detlev Glanert
DER EINSIEDLER (niet uit OPAS)
-
Ludwig van Beethoven
Symfonie nr. 5
-
Richard Strauss
Allerseelen op. 10 nr. 8 (instr. R. Heger)
-
-- pauze --
-
Detlev Glanert
IDYLLIUM (COMMISSION)
-
Franz Schubert
An Sylvia op. 106 nr. 4, D891 (instr. Schmalcz)
-
Detlev Glanert
Der Einsiedler (opdrachtcompositie)
-
Richard Strauss
Ruhe, meine Seele op. 27 nr. 1
Uitvoerenden
-
Jaap van Zweden
dirigent
-
Matthias Goerne
bariton
Over dit concert
De Vijfde symfonie van Beethoven door het Concertgebouworkest onder Jaap van Zweden, dat is een muzikaal evenement van de eerste orde. Helemaal als dan ook nog de befaamde bariton Matthias Goerne liederen van Schubert en Strauss zingt, aangevuld met een wereldpremière van Detlev Glanert.
Jaap van Zweden en de Vijfde van Beethoven
Dirigent Jaap van Zweden behoeft geen introductie. Hetzelfde geldt voor De Vijfde symfonie van Beethoven. Het vernuftige bouwwerk op de beroemdste vier noten uit de westerse muziekgeschiedenis is voor menigeen als de archetypische symfonie gaan gelden. Hoewel de partituur steunt op een minimum aan thematisch materiaal, vloeit ze over van ritmische energie en emotionele vergezichten. Zelfs bij zo´n overbekend werk is geen uitvoering hetzelfde, elke dirigent voegt persoonlijke nuances toe. Dat maakt nieuwsgierig: hoe zal Jaap van Zweden het aanpakken?
Matthias Goerne
Matthias Goerne wordt wel de beroemdste leerling van Dietrich Fischer-Dieskau genoemd. Zijn liedinterpretaties worden tot de beste ter wereld gerekend. Als geen ander kan hij de grenzeloze weemoed van de liederen van Franz Schubert en Richard Strauss over het voetlicht brengen. Met het Concertgebouworkest brengt hij liederen als Schuberts An Sylvia, Tränenregen en Im Abendrot (in orkestraties van onder anderen Brahms en Reger), en Richard Strauss’ Allerseelen en Morgen!
Detlev Glanert
De wereldpremière van Detlev Glanerts Der Einsiedler zal daarop een prachtige aanvulling vormen. Dat Glanert zich thuisvoelt bij de klankwereld van de Romantiek bewijst ook zijn eerder voor het Concertgebouworkest geschreven Idyllium, een commentaar op Brahms’ Tweede symfonie waarvan het jeugdorkest Concertgebouworkest Young in 2019 de première verzorgde: ‘Ik heb het mét Brahms geschreven, alsof we samen de pen vasthielden’.
Data en kaarten
Over dit concert
De Vijfde symfonie van Beethoven door het Concertgebouworkest onder Jaap van Zweden, dat is een muzikaal evenement van de eerste orde. Helemaal als dan ook nog de befaamde bariton Matthias Goerne liederen van Schubert en Strauss zingt, aangevuld met een wereldpremière van Detlev Glanert.
Jaap van Zweden en de Vijfde van Beethoven
Dirigent Jaap van Zweden behoeft geen introductie. Hetzelfde geldt voor De Vijfde symfonie van Beethoven. Het vernuftige bouwwerk op de beroemdste vier noten uit de westerse muziekgeschiedenis is voor menigeen als de archetypische symfonie gaan gelden. Hoewel de partituur steunt op een minimum aan thematisch materiaal, vloeit ze over van ritmische energie en emotionele vergezichten. Zelfs bij zo´n overbekend werk is geen uitvoering hetzelfde, elke dirigent voegt persoonlijke nuances toe. Dat maakt nieuwsgierig: hoe zal Jaap van Zweden het aanpakken?
Matthias Goerne
Matthias Goerne wordt wel de beroemdste leerling van Dietrich Fischer-Dieskau genoemd. Zijn liedinterpretaties worden tot de beste ter wereld gerekend. Als geen ander kan hij de grenzeloze weemoed van de liederen van Franz Schubert en Richard Strauss over het voetlicht brengen. Met het Concertgebouworkest brengt hij liederen als Schuberts An Sylvia, Tränenregen en Im Abendrot (in orkestraties van onder anderen Brahms en Reger), en Richard Strauss’ Allerseelen en Morgen!
Detlev Glanert
De wereldpremière van Detlev Glanerts Der Einsiedler zal daarop een prachtige aanvulling vormen. Dat Glanert zich thuisvoelt bij de klankwereld van de Romantiek bewijst ook zijn eerder voor het Concertgebouworkest geschreven Idyllium, een commentaar op Brahms’ Tweede symfonie waarvan het jeugdorkest Concertgebouworkest Young in 2019 de première verzorgde: ‘Ik heb het mét Brahms geschreven, alsof we samen de pen vasthielden’.