Janine Jansen speelt Sjostakovitsj
Valery Gergiev dirigeert Sjostakovitsj en Stravinsky
Janine Jansen soleert bij het Concertgebouworkest in het intense Eerste vioolconcert van Sjostakovitsj. Topdirigent Valery Gergiev duikt dieper in de Russische muzikale vertelkunst met Stravinsky’s duistere sprookje Le baiser de la fée.
Valery Gergiev en Janine Jansen vinden elkaar in hun gepassioneerde, expressieve stijl.
Concertprogramma
-
Dmitri Sjostakovitsj
Vioolconcert nr. 1
-
-- pauze --
-
Igor Stravinsky
Le baiser de la fée
Uitvoerenden
Over dit concert
Er zijn van die musici die samen onvermijdelijk vuurwerk veroorzaken. Valery Gergiev en Janine Jansen zijn zo’n explosieve combinatie. De Russische dirigent en de Nederlandse violiste zoeken graag grenzen op en voelen zich daarin gesteund door het Concertgebouworkest, dat net zo graag risico’s neemt om tot de sterren te kunnen reiken. Als dat geen hemelse combinatie is!
Het orkest ziet ze graag samen terug voor het intense Eerste vioolconcert van Sjostakovitsj. Ingehouden woede en bijtende ironie klinken door in een acrobatische vioolpartij. David Oistrakh, die de wereldpremiere gaf na de dood van Stalin, kenschetste het eerste deel als een ‘onderdrukking van gevoelens’ en het Scherzo als ‘demonisch’. Het is de veelzijdige Janine Jansen en het Concertgebouworkest op het lijf geschreven.
Met Stravinsky’s Le baiser de fée duikt Valery Gergiev dieper in de Russische muzikale vertelkunst. De balletmuziek is geïnspireerd op Tsjaikovski’s romantische balletten en Hans Christian Andersens duistere sprookje De ijskoningin. Een fee betovert een jongeman met haar kussen, waarna ze hem achtereenvolgens wegvoert van zijn moeder, zijn verloofde en het aardse leven.
Data en kaarten
Over dit concert
Er zijn van die musici die samen onvermijdelijk vuurwerk veroorzaken. Valery Gergiev en Janine Jansen zijn zo’n explosieve combinatie. De Russische dirigent en de Nederlandse violiste zoeken graag grenzen op en voelen zich daarin gesteund door het Concertgebouworkest, dat net zo graag risico’s neemt om tot de sterren te kunnen reiken. Als dat geen hemelse combinatie is!
Het orkest ziet ze graag samen terug voor het intense Eerste vioolconcert van Sjostakovitsj. Ingehouden woede en bijtende ironie klinken door in een acrobatische vioolpartij. David Oistrakh, die de wereldpremiere gaf na de dood van Stalin, kenschetste het eerste deel als een ‘onderdrukking van gevoelens’ en het Scherzo als ‘demonisch’. Het is de veelzijdige Janine Jansen en het Concertgebouworkest op het lijf geschreven.
Met Stravinsky’s Le baiser de fée duikt Valery Gergiev dieper in de Russische muzikale vertelkunst. De balletmuziek is geïnspireerd op Tsjaikovski’s romantische balletten en Hans Christian Andersens duistere sprookje De ijskoningin. Een fee betovert een jongeman met haar kussen, waarna ze hem achtereenvolgens wegvoert van zijn moeder, zijn verloofde en het aardse leven.