Klaus Mäkelä dirigeert Mahler

Schönbergs Verklärte Nacht en Mahlers Eerste symfonie

Klaus Mäkela for KCO Photo: Marco Borggreve foto: www.marcoborggreve.com allrights reserved

Klaus Mäkelä beweegt zich vol zelfvertrouwen in de veelgeroemde Mahler-traditie van het Concertgebouworkest. Naast Mahlers Eerste symfonie klinkt ook het emotioneel geladen Verklärte Nacht van de 150 jaar geleden geboren Arnold Schönberg.

Mahler door het Concertgebouworkest onder leiding van artistiek partner Klaus Mäkelä is een sensatie.

Concertprogramma

  • Arnold Schönberg

    Verklärte Nacht

  • -- pauze --

  • Gustav Mahler

    Symfonie nr. 1, 'Titan'

Uitvoerenden

Over dit concert

Gustav Mahler kwam in 1903 naar Amsterdam om de Nederlandse première van zijn Eerste symfonie te leiden. Een innige samenwerking kwam op gang, en zo begon de veelgeroemde Mahler-traditie van het Concertgebouworkest. Klaus Mäkelä stapt met evenveel respect als zelfvertrouwen in die traditie: eerder gaf hij al verbluffende interpretaties van de Zesde en de Derde, nu is de beurt aan de Eerste symfonie, die hij Mahlers ‘pastorale’ noemt: ‘Ik heb me altijd enorm aangetrokken gevoeld door de fantasierijke schoonheid ervan, de frisheid ook. De expressie is heel helder, en het heeft alle elementen van zijn oeuvre al in zich.’

Klaus Mäkelä laat de Eerste symfonie voorafgegaan door Verklärte Nacht van Mahlers tijdgenoot Arnold Schönberg, die 150 jaar geleden geboren werd in Wenen. Het laatromantische werk is gebaseerd op een gedicht van Richard Dehmel over een vrouw die aan haar geliefde opbiecht dat ze zwanger is van een ander. De muziek volgt hun gesprek op de voet en sleept de luisteraar mee in een intieme emotionele reis van angst en schuldgevoel naar puur geluk.

Data en kaarten

Over dit concert

Gustav Mahler kwam in 1903 naar Amsterdam om de Nederlandse première van zijn Eerste symfonie te leiden. Een innige samenwerking kwam op gang, en zo begon de veelgeroemde Mahler-traditie van het Concertgebouworkest. Klaus Mäkelä stapt met evenveel respect als zelfvertrouwen in die traditie: eerder gaf hij al verbluffende interpretaties van de Zesde en de Derde, nu is de beurt aan de Eerste symfonie, die hij Mahlers ‘pastorale’ noemt: ‘Ik heb me altijd enorm aangetrokken gevoeld door de fantasierijke schoonheid ervan, de frisheid ook. De expressie is heel helder, en het heeft alle elementen van zijn oeuvre al in zich.’

Klaus Mäkelä laat de Eerste symfonie voorafgegaan door Verklärte Nacht van Mahlers tijdgenoot Arnold Schönberg, die 150 jaar geleden geboren werd in Wenen. Het laatromantische werk is gebaseerd op een gedicht van Richard Dehmel over een vrouw die aan haar geliefde opbiecht dat ze zwanger is van een ander. De muziek volgt hun gesprek op de voet en sleept de luisteraar mee in een intieme emotionele reis van angst en schuldgevoel naar puur geluk.

Een voorproefje