Klaus Mäkelä en Yuja Wang met het Concertgebouworkest
Ravels pianoconcerten en Debussy
Debussy’s La mer is een wonder van kleur en beweging dat na ruim honderd jaar nog altijd niet nalaat te imponeren.
Concertprogramma
-
Claude Debussy
Prélude à l'après-midi d'un faune
-
Maurice Ravel
Pianoconcert voor de linkerhand
-
-- pauze --
-
Maurice Ravel
Pianoconcert in G groot
-
Claude Debussy
La mer
Uitvoerenden
-
Klaus Mäkelä
toekomstig chef-dirigent
-
Yuja Wang
piano
Over dit concert
Het pianowonder Yuja Wang schitterde al meermaals bij het Concertgebouworkest. Bij elke gelegenheid liet ze het publiek verbluft achter. Haar techniek, repertoire en flair lijken geen grenzen te kennen. Ditmaal gaat Yuja Wang een uniek uitdaging aan: ze vertolkt de twee pianoconcerten van Maurice Ravel op één avond. Deze virtuoze stukken, gelijktijdig gecomponeerd, hebben beide duidelijke jazz-invloeden. Toch verschillen ze heel sterk van karakter. Als twee zijden van dezelfde medaille, in de visie van dirigent Klaus Mäkelä.
Ravels pianoconcerten worden omlijst met twee meesterwerken van Claude Debussy. Met de dromerige fluitmelodie van diens Prélude à l'après-midi d'un faune begon volgens sommigen de moderne muziek van de twintigste eeuw. En La mer is een wonder van kleur en beweging dat na ruim honderd jaar nog altijd niet nalaat te imponeren. Mooier kan een symfonieorkest niet klinken.
Over dit concert
Het pianowonder Yuja Wang schitterde al meermaals bij het Concertgebouworkest. Bij elke gelegenheid liet ze het publiek verbluft achter. Haar techniek, repertoire en flair lijken geen grenzen te kennen. Ditmaal gaat Yuja Wang een uniek uitdaging aan: ze vertolkt de twee pianoconcerten van Maurice Ravel op één avond. Deze virtuoze stukken, gelijktijdig gecomponeerd, hebben beide duidelijke jazz-invloeden. Toch verschillen ze heel sterk van karakter. Als twee zijden van dezelfde medaille, in de visie van dirigent Klaus Mäkelä.
Ravels pianoconcerten worden omlijst met twee meesterwerken van Claude Debussy. Met de dromerige fluitmelodie van diens Prélude à l'après-midi d'un faune begon volgens sommigen de moderne muziek van de twintigste eeuw. En La mer is een wonder van kleur en beweging dat na ruim honderd jaar nog altijd niet nalaat te imponeren. Mooier kan een symfonieorkest niet klinken.