Nikolaj Szeps-Znaider speelt Beethovens Vioolconcert

Beethoven en Elgar met Antonio Pappano

Nikolaj Szeps-Znaider - foto: Renske Vrolijk

Antonio Pappano leidt het Concertgebouworkest in Elgars indrukwekkende Eerste symfonie, voorafgegaan door Beethovens epische Vioolconcert met als solist Nikolaj Szeps-Znaider.

´Dit is een werk van zeldzame schoonheid, doorvoeldheid en menselijkheid. En begrijpelijk bovendien.´

Concertprogramma

  • Ludwig van Beethoven

    Vioolconcert

  • -- pauze --

  • Edward Elgar

    Symfonie nr. 1

Uitvoerenden

Over dit concert

De Deense violist Nikolaj Szeps-Znaider is een geliefde gastsolist bij het Concertgebouworkest. Ditmaal beklimt hij de top van het vioolrepertoire, want Beethovens Vioolconcert blijft ongeëvenaard. Er is geen violist die eromheen kan en wil, en de vloed van melodieën sleept je altijd weer mee. Anders dan zijn voorgangers Haydn en Mozart gaf Beethoven met dit concert ook het orkest flink wat te doen: het hele vioolconcert is een intense dialoog.

Edward Elgar was autodidact en aanvankelijk een soort outsider, maar groeide uit tot hét boegbeeld van de Engelse muziek. Naar zijn Eerste Symfonie werd dan ook reikhalzend uitgekeken, en hij overtrof alle verwachtingen. Het Adagio, vond dirigent Hans Richter, had zelfs van de grote Beethoven kunnen zijn. En een krantenrecensie sloeg na de première de spijker op de kop: ´Dit is een werk van zeldzame schoonheid, doorvoeldheid en menselijkheid. En begrijpelijk bovendien.´

Data en kaarten

Over dit concert

De Deense violist Nikolaj Szeps-Znaider is een geliefde gastsolist bij het Concertgebouworkest. Ditmaal beklimt hij de top van het vioolrepertoire, want Beethovens Vioolconcert blijft ongeëvenaard. Er is geen violist die eromheen kan en wil, en de vloed van melodieën sleept je altijd weer mee. Anders dan zijn voorgangers Haydn en Mozart gaf Beethoven met dit concert ook het orkest flink wat te doen: het hele vioolconcert is een intense dialoog.

Edward Elgar was autodidact en aanvankelijk een soort outsider, maar groeide uit tot hét boegbeeld van de Engelse muziek. Naar zijn Eerste Symfonie werd dan ook reikhalzend uitgekeken, en hij overtrof alle verwachtingen. Het Adagio, vond dirigent Hans Richter, had zelfs van de grote Beethoven kunnen zijn. En een krantenrecensie sloeg na de première de spijker op de kop: ´Dit is een werk van zeldzame schoonheid, doorvoeldheid en menselijkheid. En begrijpelijk bovendien.´

Een voorproefje