Op reis: Prokofjev-festijn met Iván Fischer
Nelson Goerner soleert in Prokofjevs Tweede pianoconcert
Drie verschillende gezichten van de veelstijlige Sergej Prokofjev: dirigent Iván Fischer en pianist Nelson Goerner tekenen voor vuurwerk, kracht én elegantie.
Een optreden van de Argentijnse pianist is altijd een indrukwekkende gebeurtenis.
Concertprogramma
-
Sergej Prokofjev
Ouverture op Hebreeuwse thema's
-
Sergej Prokofjev
Pianoconcert nr. 2
-
Sergej Prokofjev
delen uit ‘Cinderella’
Uitvoerenden
Over dit concert
De enorme veelzijdigheid van Sergej Prokofjev ervaar je pas wanneer je verschillende werken naast elkaar hoort. Dit concert door het Concertgebouworkest onder leiding van honorair gastdirigent Iván Fischer is een prachtkans.
De Ouverture op Hebreeuwse thema's is vriendelijk, speels en folkloristisch. Het Tweede pianoconcert daarentegen bevat alle schokeffecten waarmee Prokofjev beroemd werd. Het is muziek als een vilein sprookje, maar ook een missing link tussen Rachmaninoff en de brute 'machinemuziek' van de jaren twintig. Door de extreme pianistiek is het zelden live te horen; Nelson Goerner is één van de weinigen die zich eraan wagen. Een optreden van de Argentijnse pianist is altijd een indrukwekkende gebeurtenis.
Met het ballet Cinderella (naar Perraults Cendrillon) bewees Prokofjev zich als waardige opvolger van Tsjaikovski - en zelfs als 'de nieuwe walsenkoning', zoals een Russische recensent destijds schreef. Het wordt minder vaak uitgevoerd dan Prokofjevs eerdere ballet Romeo en Julia, maar het heeft dezelfde pakkende mix van elegantie, grilligheid en wonderlijke orkestkleuren. Volgens Prokofjev zelf bevatte het de beste passages die hij ooit geschreven had.
Data en kaarten
Over dit concert
De enorme veelzijdigheid van Sergej Prokofjev ervaar je pas wanneer je verschillende werken naast elkaar hoort. Dit concert door het Concertgebouworkest onder leiding van honorair gastdirigent Iván Fischer is een prachtkans.
De Ouverture op Hebreeuwse thema's is vriendelijk, speels en folkloristisch. Het Tweede pianoconcert daarentegen bevat alle schokeffecten waarmee Prokofjev beroemd werd. Het is muziek als een vilein sprookje, maar ook een missing link tussen Rachmaninoff en de brute 'machinemuziek' van de jaren twintig. Door de extreme pianistiek is het zelden live te horen; Nelson Goerner is één van de weinigen die zich eraan wagen. Een optreden van de Argentijnse pianist is altijd een indrukwekkende gebeurtenis.
Met het ballet Cinderella (naar Perraults Cendrillon) bewees Prokofjev zich als waardige opvolger van Tsjaikovski - en zelfs als 'de nieuwe walsenkoning', zoals een Russische recensent destijds schreef. Het wordt minder vaak uitgevoerd dan Prokofjevs eerdere ballet Romeo en Julia, maar het heeft dezelfde pakkende mix van elegantie, grilligheid en wonderlijke orkestkleuren. Volgens Prokofjev zelf bevatte het de beste passages die hij ooit geschreven had.