Richard Strauss volgens Klaus Mäkelä
Don Juan, muziek uit Der Rosenkavalier en Andrew Normans Play
Toekomstig chef-dirigent Klaus Mäkelä leidt het Concertgebouworkest in Don Juan en muziek uit Der Rosenkavalier van Richard Strauss, voorafgegaan door Andrew Normans speelse, avontuurlijke Play.
Dirigent Klaus Mäkelä: ‘Als ik uit het hele seizoen één stuk zou moeten noemen dat mensen moeten horen, is het Normans Play.’
Concertprogramma
-
Andrew Norman
Play
-
-- pauze --
-
Richard Strauss
Don Juan
-
Richard Strauss
Suite uit ‘Der Rosenkavalier’
Uitvoerenden
Over dit concert
Onder leiding van Klaus Mäkelä spelen we muziek van twee componisten die weten hoe je in orkestklanken een meeslepend verhaal vertelt – met drama én humor. Met Richard Strauss werkte ons orkest niet voor niets vaak samen. Dat hij kon toveren met orkestklanken was al vroeg duidelijk; op zijn 24ste brak hij door met zijn symfonische gedicht over de grote vrouwenversierder, Don Juan. Jaren later oogstte de speelse en zwierige muziek van zijn komische opera Der Rosenkavalier al evenveel succes.
Speels – de titel zegt het al – is ook Play van de inventieve Amerikaan Andrew Norman. Met zijn kleurrijke, virtuoos georkestreerde muziek toont Norman zich een ware erfgenaam van Richard Strauss. Het oordeel van dirigent Klaus Mäkelä: ‘Als ik uit het hele seizoen één stuk zou moeten noemen dat mensen moeten horen, is het dit.’ Avontuurlijk, onstuimig en vol verrassende wendingen – niet voor niets won Play in 2017 de prestigieuze Pulitzer Prize.
Data en kaarten
Over dit concert
Onder leiding van Klaus Mäkelä spelen we muziek van twee componisten die weten hoe je in orkestklanken een meeslepend verhaal vertelt – met drama én humor. Met Richard Strauss werkte ons orkest niet voor niets vaak samen. Dat hij kon toveren met orkestklanken was al vroeg duidelijk; op zijn 24ste brak hij door met zijn symfonische gedicht over de grote vrouwenversierder, Don Juan. Jaren later oogstte de speelse en zwierige muziek van zijn komische opera Der Rosenkavalier al evenveel succes.
Speels – de titel zegt het al – is ook Play van de inventieve Amerikaan Andrew Norman. Met zijn kleurrijke, virtuoos georkestreerde muziek toont Norman zich een ware erfgenaam van Richard Strauss. Het oordeel van dirigent Klaus Mäkelä: ‘Als ik uit het hele seizoen één stuk zou moeten noemen dat mensen moeten horen, is het dit.’ Avontuurlijk, onstuimig en vol verrassende wendingen – niet voor niets won Play in 2017 de prestigieuze Pulitzer Prize.