Coronamaatregelen
Romantiek maal twee
Fabio Luisi leidt Schumann, Nikolaj Szeps-Znaider speelt Bruch
Dirigent Fabio Luisi is terug bij het Concertgebouworkest met twee hoogtepunten uit de Romantiek. Bruchs geliefde Eerste vioolconcert met Nikolaj Szeps-Znaider als solist, gevolgd door Schumanns Vierde symfonie.
Fabio Luisi leidt Schumann, Nikolaj Szeps-Znaider speelt Bruch
Concertprogramma
-
Max Bruch
Vioolconcert nr. 1
-
Robert Schumann
Symfonie nr. 4
Uitvoerenden
-
Fabio Luisi
dirigent
-
Nikolaj Szeps-Znaider
viool
Over dit concert
Belangrijk - Voor dit concert is het coronatoegangsbewijs (bewijs van vaccinatie/herstel/testen) nodig om toegang te krijgen tot Het Concertgebouw. In Het Concertgebouw is een mondkapje verplicht als u zich verplaatst. Voor verdere maatregelen zie de veelgestelde vragen.
Toelichting - Als een bezetene hamerde haar man dagenlang op de piano akkoorden in d mineur, schreef Clara Schumann-Wieck in de lente van 1841 in haar dagboek. Dat gehamer vormde de aanloop naar een symfonie in deze toonsoort: Robert Schumanns laatste, een absoluut meesterwerk waarin zich de verschillende kanten tonen van de gespleten figuur die hij was. Met Schumanns Vierde symfonie van Schumann duikt het Concertgebouworkest onder leiding van Fabio Luisi diep de Romantiek in, nadat we ons hebben gelaafd aan de gulle melodieën van Max Bruchs Eerste vioolconcert.
‘Het Eerste vioolconcert van Bruch is een schitterend stuk… Als je me midden in de nacht wakker maakt, speelt ik het waarschijnlijk nog met veel plezier voor je…. Er zijn van die stukken waarvan je weet dat je je hele leven zult dansen met die muziek. Je keert er steeds weer terug, en leert er iedere keer iets nieuws van.’ Aldus Nikolaj Szeps-Znaider over een van de meest geliefde vioolconcerten aller tijden. Vandaag hoeven we hem er niet voor wakker te maken: de meesterviolist komt speciaal naar Amsterdam om dit melodische wonder voor u te spelen met het Concertgebouworkest onder leiding van Fabio Luisi.
Data en kaarten
Over dit concert
Belangrijk - Voor dit concert is het coronatoegangsbewijs (bewijs van vaccinatie/herstel/testen) nodig om toegang te krijgen tot Het Concertgebouw. In Het Concertgebouw is een mondkapje verplicht als u zich verplaatst. Voor verdere maatregelen zie de veelgestelde vragen.
Toelichting - Als een bezetene hamerde haar man dagenlang op de piano akkoorden in d mineur, schreef Clara Schumann-Wieck in de lente van 1841 in haar dagboek. Dat gehamer vormde de aanloop naar een symfonie in deze toonsoort: Robert Schumanns laatste, een absoluut meesterwerk waarin zich de verschillende kanten tonen van de gespleten figuur die hij was. Met Schumanns Vierde symfonie van Schumann duikt het Concertgebouworkest onder leiding van Fabio Luisi diep de Romantiek in, nadat we ons hebben gelaafd aan de gulle melodieën van Max Bruchs Eerste vioolconcert.
‘Het Eerste vioolconcert van Bruch is een schitterend stuk… Als je me midden in de nacht wakker maakt, speelt ik het waarschijnlijk nog met veel plezier voor je…. Er zijn van die stukken waarvan je weet dat je je hele leven zult dansen met die muziek. Je keert er steeds weer terug, en leert er iedere keer iets nieuws van.’ Aldus Nikolaj Szeps-Znaider over een van de meest geliefde vioolconcerten aller tijden. Vandaag hoeven we hem er niet voor wakker te maken: de meesterviolist komt speciaal naar Amsterdam om dit melodische wonder voor u te spelen met het Concertgebouworkest onder leiding van Fabio Luisi.