Speel Nederlands met me
Wereldpremières Swart en Kortekaas
Solistische bijdragen van harpist Remy van Kesteren, slagwerker Dominique Vleeshouwer en de Vlaamse sopraan Katrien Baerts
Concertprogramma
-
Louis Andriessen
Tapdance
-
Celia Swart
Reflections (opdrachtcompositie)
-
Tristan Keuris
Symfonie in D gr.t.
-
Bram Kortekaas
nieuw werk (opdrachtcompositie)
-
Tristan Keuris
Movements
Uitvoerenden
-
Antony Hermus TEST
dirigent
-
Remy van Kesteren
harp
-
Dominique Vleeshouwers
slagwerk
-
Katharine Dain
sopraan
Over dit concert
Hoe klinkt Nederlandse muziek nu? Het Concertgebouworkest zet onder leiding van Antony Hermus speelse muziek van oudgediende Louis Andriessen en de veel te vroeg overleden Tristan Keuris naast opdrachtwerken van de jonge componisten Celia Swart en Bram Kortekaas. Met solistische bijdragen van harpist Remy van Kesteren, slagwerker Dominique Vleeshouwer en de Vlaamse sopraan Katrien Baerts.
Muziek van Nederlandse componisten
Het Concertgebouworkest heeft altijd relatief veel muziek van Nederlandse componisten uitgevoerd. Toch bestreden de beruchte ‘Notenkrakers’ vijftig jaar geleden het artistieke beleid van het orkest. De jonge componist Bram Kortekaas baseert een nieuw opdrachtwerk voor het Concertgebouworkest en sopraan Katrien Baerts op tekstfragmenten van verhitte discussies uit 1970. Van Louis Andriessen, die van rebelse ‘Notenkraker’ uitgroeide tot ’s lands beroemdste componist, klinkt het speelse Tapdance met de Nederlandse Muziekprijs-winnaar Dominique Vleeshouwers.
Tegen de stroom in
Tristan Keuris roeide met zijn ambachtelijke muziek jarenlang tegen de stroom in. De titel van zijn Symfonie in D gr.t. is veelzeggend: een vernieuwer als Louis Andriessen zou nooit zo’n traditioneel klassieke titel (met toonsoort!) gebruiken. Het leverde Keuris uiteindelijk veel lof op. Bij de componisten van nu geldt de tegenstelling ‘vernieuwend’-‘conservatief’ niet meer. De veelzijdige componiste Celia Swart werkte nauw samen met harpist Remy van Kesteren in haar opdrachtwerk Reflections.
Fonds Podiumkunsten NL
Reflection & Identity van Celia Swart en het nieuwe werk van Bram Kortekaas zijn tot stand gekomen met steun van het Fonds Podiumkunsten NL.
Data en kaarten
Over dit concert
Hoe klinkt Nederlandse muziek nu? Het Concertgebouworkest zet onder leiding van Antony Hermus speelse muziek van oudgediende Louis Andriessen en de veel te vroeg overleden Tristan Keuris naast opdrachtwerken van de jonge componisten Celia Swart en Bram Kortekaas. Met solistische bijdragen van harpist Remy van Kesteren, slagwerker Dominique Vleeshouwer en de Vlaamse sopraan Katrien Baerts.
Muziek van Nederlandse componisten
Het Concertgebouworkest heeft altijd relatief veel muziek van Nederlandse componisten uitgevoerd. Toch bestreden de beruchte ‘Notenkrakers’ vijftig jaar geleden het artistieke beleid van het orkest. De jonge componist Bram Kortekaas baseert een nieuw opdrachtwerk voor het Concertgebouworkest en sopraan Katrien Baerts op tekstfragmenten van verhitte discussies uit 1970. Van Louis Andriessen, die van rebelse ‘Notenkraker’ uitgroeide tot ’s lands beroemdste componist, klinkt het speelse Tapdance met de Nederlandse Muziekprijs-winnaar Dominique Vleeshouwers.
Tegen de stroom in
Tristan Keuris roeide met zijn ambachtelijke muziek jarenlang tegen de stroom in. De titel van zijn Symfonie in D gr.t. is veelzeggend: een vernieuwer als Louis Andriessen zou nooit zo’n traditioneel klassieke titel (met toonsoort!) gebruiken. Het leverde Keuris uiteindelijk veel lof op. Bij de componisten van nu geldt de tegenstelling ‘vernieuwend’-‘conservatief’ niet meer. De veelzijdige componiste Celia Swart werkte nauw samen met harpist Remy van Kesteren in haar opdrachtwerk Reflections.
Fonds Podiumkunsten NL
Reflection & Identity van Celia Swart en het nieuwe werk van Bram Kortekaas zijn tot stand gekomen met steun van het Fonds Podiumkunsten NL.