Tsjaikovski’s Vioolconcert met Augustin Hadelich

Nathalie Stutzmann leidt Brahms’ Vierde symfonie

Augustin Hadelich - foto: Milagro Elstak

Nathalie Stutzmann dirigeert bij het Concertgebouworkest Tsjaikovski’s Vioolconcert met als solist Augustin Hadelich, gevolgd door Brahms’ meesterlijke Vierde symfonie.

Met de Vierde symfonie bereikt het compositorisch kunnen van Brahms ongekende hoogten.

Concertprogramma

  • Pjotr Tsjaikovski

    Vioolconcert

  • -- pauze --

  • Johannes Brahms

    Symfonie nr. 4

Uitvoerenden

Over dit concert

Maak het mee: het langverwachte dirigeerdebuut van de Franse Nathalie Stutzmann bij het Concertgebouworkest. Met haar spelen we twee topstukken uit de negentiende eeuw. Augustin Hadelich ontfermt zich over Tsjaikovski’s Vioolconcert.

De dubbelcarrière van Nathalie Stutzmann werpt wereldwijd vruchten af. Ze is een volstrekt unieke mezzosopraan die zich ontpopte als een bevlogen dirigent. En laat Augustin Hadelich nou net een ware zanger op de viool zijn. Zo´n combinatie maakt akoestisch goud van Tsjaikovski´s Vioolconcert, een repertoirestuk dat elke keer anders kan klinken. Je kunt de dramatiek benadrukken, of het speelplezier, of de waaier aan orkestkleuren. Of iets uit het werk halen dat we nog niet eerder hoorden. Bij deze uitvoering kun je alles verwachten.

Van Brahms´ symfonieën is de Vierde de meest doorleefde. Volgens hemzelf weerspiegelde het werk de tragiek van het menselijk bestaan. Dat betekent niet dat somberheid troef is, want er zitten genoeg kwieke momenten in. Destijds vergeleek een criticus de muziek met ´een donkere bron... Hoe langer we erin staren, hoe helderder we de sterren weerspiegeld zien’.

Data en kaarten

Over dit concert

Maak het mee: het langverwachte dirigeerdebuut van de Franse Nathalie Stutzmann bij het Concertgebouworkest. Met haar spelen we twee topstukken uit de negentiende eeuw. Augustin Hadelich ontfermt zich over Tsjaikovski’s Vioolconcert.

De dubbelcarrière van Nathalie Stutzmann werpt wereldwijd vruchten af. Ze is een volstrekt unieke mezzosopraan die zich ontpopte als een bevlogen dirigent. En laat Augustin Hadelich nou net een ware zanger op de viool zijn. Zo´n combinatie maakt akoestisch goud van Tsjaikovski´s Vioolconcert, een repertoirestuk dat elke keer anders kan klinken. Je kunt de dramatiek benadrukken, of het speelplezier, of de waaier aan orkestkleuren. Of iets uit het werk halen dat we nog niet eerder hoorden. Bij deze uitvoering kun je alles verwachten.

Van Brahms´ symfonieën is de Vierde de meest doorleefde. Volgens hemzelf weerspiegelde het werk de tragiek van het menselijk bestaan. Dat betekent niet dat somberheid troef is, want er zitten genoeg kwieke momenten in. Destijds vergeleek een criticus de muziek met ´een donkere bron... Hoe langer we erin staren, hoe helderder we de sterren weerspiegeld zien’.

Een voorproefje