Veelstemmig Amsterdam

Tania Kross zingt Antilliaanse aria’s, Bas Wiegers dirigeert muziek uit Amsterdam en Suriname

foto: All rights reserved Eduardus Lee

Bas Wiegers leidt het Concertgebouworkest in een programma dat de veelstemmigheid van Amsterdam weerspiegelt. Met sopraan Katrien Baerts, mezzosopraan Tania Kross en het Groot Omroepkoor.

Theo Verbey’s Notturno laat de hele wereld weerklinken in een appartement in Amsterdam-Oost.

Concertprogramma

  • Theo Verbey

    Notturno

  • Eddy Vervuurt

    Fantasie (ork. Th. Beijer)

  • Randal Corsen

    Suite ‘Katibu di Shon’ (uit de opera naar het boek van Carel de Haseth)

  • -- pauze

    -- pauze --

  • Anneke Brassinga

    Elke dag nieuw begon (gedicht)

  • Calliope Tsoupaki

    Another Day (opdrachtcompositie, wereldpremière)

  • Louis Andriessen

    De stad van Dis, of Het Narrenschip

Uitvoerenden

Over dit concert

Amsterdam staat al 750 jaar wijd open voor invloeden van buitenaf. Veelstemmigheid kenmerkt Amsterdam: hoe gevarieerder de mix, hoe sterker het karakter van de stad. . Dat hoor je terug in de muziek. Bas Wiegers leidt een veelstemmig programma met het Groot Omroepkoor en vocale solisten. Tania Kross laat de rijke Antilliaanse cultuur weerklinken in aria’s uit Randal Corsens Katibu di shon (Slaaf en meester), de eerste en enige opera in het Papiaments. Het orkest speelt ook de Fantasie voor piano van de Surinaamse componist Eddy Vervuurt, in een orkestratie van Thomas Beijer.  

We spelen ook werk van drie Nederlandse componisten. Bij Theo Verbey komt muziek uit de hele wereld samen in een trappenhuis in Amsterdam, met solohoboïst Ivan Podyomov. In Louis Andriessens De stad van Dis monsteren we aan op een narrenschip en varen we een helse stad binnen – een stad van water en vlammen. 

Jarenlang reisden jonge componisten van over de hele wereld naar de Keizersgracht om bij Andriessen les te krijgen. Sommigen zijn gebleven om het muziekleven hier verder te verrijken, zoals Calliope Tsoupaki, voormalig componist des vaderlands. De herinnering aan haar komst naar Amsterdam, ruim 35 jaar geleden, was de inspiratie voor het gloednieuwe opdrachtwerk Another Day. Op deze avond wordt deze compositie gepaard aan een voordracht door Anneke Brassinga van haar nieuwe gedicht Elke dag nieuw begon; de dichteres schreef het in opdracht van het orkest en in samenhang met het werk van Tsoupaki. 

Dit concert wordt voorzien van boventiteling en sfeervolle beelden van Ed van der Elsken en Frouke ten Velden.

Dit programma wordt mede mogelijk gemaakt dankzij financiële steun van Ammodo. het Helstone Fonds en het Fonds Jan Raes.

Data en kaarten

Over dit concert

Amsterdam staat al 750 jaar wijd open voor invloeden van buitenaf. Veelstemmigheid kenmerkt Amsterdam: hoe gevarieerder de mix, hoe sterker het karakter van de stad. . Dat hoor je terug in de muziek. Bas Wiegers leidt een veelstemmig programma met het Groot Omroepkoor en vocale solisten. Tania Kross laat de rijke Antilliaanse cultuur weerklinken in aria’s uit Randal Corsens Katibu di shon (Slaaf en meester), de eerste en enige opera in het Papiaments. Het orkest speelt ook de Fantasie voor piano van de Surinaamse componist Eddy Vervuurt, in een orkestratie van Thomas Beijer.  

We spelen ook werk van drie Nederlandse componisten. Bij Theo Verbey komt muziek uit de hele wereld samen in een trappenhuis in Amsterdam, met solohoboïst Ivan Podyomov. In Louis Andriessens De stad van Dis monsteren we aan op een narrenschip en varen we een helse stad binnen – een stad van water en vlammen. 

Jarenlang reisden jonge componisten van over de hele wereld naar de Keizersgracht om bij Andriessen les te krijgen. Sommigen zijn gebleven om het muziekleven hier verder te verrijken, zoals Calliope Tsoupaki, voormalig componist des vaderlands. De herinnering aan haar komst naar Amsterdam, ruim 35 jaar geleden, was de inspiratie voor het gloednieuwe opdrachtwerk Another Day. Op deze avond wordt deze compositie gepaard aan een voordracht door Anneke Brassinga van haar nieuwe gedicht Elke dag nieuw begon; de dichteres schreef het in opdracht van het orkest en in samenhang met het werk van Tsoupaki. 

Dit concert wordt voorzien van boventiteling en sfeervolle beelden van Ed van der Elsken en Frouke ten Velden.

Dit programma wordt mede mogelijk gemaakt dankzij financiële steun van Ammodo. het Helstone Fonds en het Fonds Jan Raes.

Een voorproefje