Wynton Marsalis’ Trompetconcert met Miro Petkov
Antony Hermus leidt werken van Amerikaanse componisten
Het Concertgebouworkest speelt muziek van Zwarte Amerikaanse componisten. Solotrompettist Miro Petkov soleert in Wynton Marsalis’ spectaculaire Trompetconcert.
In Marsalis’ Trompetconcert horen we een tetterende olifant, referenties aan de Franse Barok, blues, Louis Armstrong, de Europees-Joodse trompettraditie en veel meer.
Concertprogramma
-
Brian Raphael Nabors
Pulse
-
Wynton Marsalis
Trompetconcert
-
-- pauze --
-
William L. Dawson
Negro Folk Symphony
Uitvoerenden
Over dit concert
De Verenigde Staten vieren hun 250ste verjaardag. Bij wijze van saluut spelen we onder leiding van Antony Hermus louter werken van Zwarte Amerikaanse componisten. De bekende trompettist en componist Wynton Marsalis verbindt jazz aan klassieke muziek. In zijn Trompetconcert horen we een tetterende olifant, referenties aan de Franse Barok, blues, Louis Armstrong, de Europees-Joodse trompettraditie en veel meer. De solist is onze solotrompettist Miro Petkov.
We spelen de Nederlandse première van het ritmische Pulse van de jonge Amerikaan Brian Raphael Nabors, en William Dawsons expressieve Negro Folk Symphony, dat insloeg in als een bom bij de première in 1934. Samen met vergelijkbare successen van William Grant Still en Florence Price in die jaren leek het werk van Dawson een inclusievere periode voor de klassieke muziek in te luiden, maar dat gebeurde niet, en Dawson zou helaas geen symfonieën meer schrijven.
Data en kaarten
Over dit concert
De Verenigde Staten vieren hun 250ste verjaardag. Bij wijze van saluut spelen we onder leiding van Antony Hermus louter werken van Zwarte Amerikaanse componisten. De bekende trompettist en componist Wynton Marsalis verbindt jazz aan klassieke muziek. In zijn Trompetconcert horen we een tetterende olifant, referenties aan de Franse Barok, blues, Louis Armstrong, de Europees-Joodse trompettraditie en veel meer. De solist is onze solotrompettist Miro Petkov.
We spelen de Nederlandse première van het ritmische Pulse van de jonge Amerikaan Brian Raphael Nabors, en William Dawsons expressieve Negro Folk Symphony, dat insloeg in als een bom bij de première in 1934. Samen met vergelijkbare successen van William Grant Still en Florence Price in die jaren leek het werk van Dawson een inclusievere periode voor de klassieke muziek in te luiden, maar dat gebeurde niet, en Dawson zou helaas geen symfonieën meer schrijven.