De Essentials van Michael
Thuiskomen
Altviolist Michael Gielen komt oorspronkelijk uit Oostenrijk en speelt sinds 1993 in het Concertgebouworkest. ‘Met Mahlers muziek loop je door een muzikaal landschap, en voor mij is dat landschap bekend. Veel van de muziek is verbonden met Oostenrijkse volksmuziek en met de Oostenrijkse natuur zoals ik die ook ken. Dus het voelt altijd een beetje als thuiskomen.
Een mooi meer, in een glooiend landschap met ruige hoge bergen op de achtergrond. Ik hoor dat terug, door de felle contrasten. Hele brute en grove klanken en dan klinkt het weer lieflijk en sereen.’
Onvergetelijk
‘De Vierde was de eerste symfonie van Mahler die ik ooit speelde. Dat was in Berlijn in 1990 – ik was 24 en het concert was in de Waldbühne, in de openlucht. Fantastisch! Een van de mooiste dingen die ik muzikaal heb meegemaakt.
Ik herinner me de stilte die neerdaalde in de Waldbühne. Je hoorde alleen nog de vogels fluiten. En toen dat begin van Mahlers Vierde symfonie: tak-tak-tak-tak… Net vogelmuziek. En daarna de klokken van de slee… Onvergetelijk.’
Humor en nostalgie
‘Ik houd ook van de humor in Mahlers muziek, zoals bijvoorbeeld in deze Vierde symfonie met die ontstemde viool in het tweede deel, duivelse muziek. Fantastisch, grotesk. Eigenlijk bijna lelijk. Je weet dan dat de duivel bezig is om de boel te verstieren.
Er hoort ook altijd melancholie en nostalgie bij Mahler. Ik ben zelf van nature wat melancholiek, dus dat gevoel past bij mij. En als het vrolijk klinkt, geloof je het eigenlijk niet; je weet dat het binnenkort verkeerd afloopt.’
'Mahler is het leven. Als ik Mahler hoor, ben ik thuis. Die muziek is een universum waar alles inzit wat ik ken. Mooie dingen, grappige dingen en ook lelijke dingen. Want zo is het leven.'
Essentials
‘Ik kan me zo voorstellen dat de drempel om naar onze concerten te komen voor veel mensen hoog is. De Essentials serie brengt de muziek dichter bij hen. De luchtige inleiding door Thomas Vanderveken stelt iedereen op zijn gemak, met veel humor. Vervolgens spelen we de mooiste en belangrijkste stukken, in een programma dat niet te lang duurt.
Ik zie publiek dat misschien voor het eerst komt, ik zie verwondering en misschien ook onbegrip. Maar de drempel is verlaagd, ze zijn gekomen en wie weet komen ze terug!’'
Essentials – data en kaarten