altviool
Jeroen Quint
Geïnspireerd door zijn oom die aan het New Yorkse Juilliard School viool studeerde, begon Jeroen Quint op zijn negende met vioolspelen. Vanaf 1988 combineerde hij zijn vwo-opleiding met de voorbereidende klas van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Daar studeerde hij bij Hans Scheepers en John Harding. Met de laatste vertrok hij in 1995 niet naar New York, maar naar Sydney. In Australië deed hij veel praktijkervaring op als remplaçant bij het Sydney Symphony Orchestra en het Australian Chamber Orchestra.
Terug in Nederland ruilde Jeroen de viool in voor de altviool en bespeelde dat instrument bij het Radio Filharmonisch Orkest en het Nederlands Kamerorkest als remplaçant voor hij in 1999 benoemd werd tot altviolist van het Concertgebouworkest. Hij bespeelt sinds 2007 een altviool van Ansaldo Poggi, vervaardigd in Bologna in 1970. Naast zijn baan bij het orkest speelt hij regelmatig kamermuziek met vrienden en collega's en wordt hij af en toe gevraagd mee te spelen in andere, vaak buitenlandse, orkesten.
Jeroen heeft uit principe nooit aan competities meegedaan. ‘Het is verkeerd en misleidend om te veronderstellen dat een winnaar van een competitie ook de meest interessante musicus is. … Muziek is er juist (onder andere) voor om verschillen tussen mensen te verkleinen, niet om ze te accentueren.’
Jeroen bespeelt een Ansaldo Poggi uit 1970. Het instrument is aan hem in bruikleen gegeven door de Foundation Concertgebouworkest.
Geïnspireerd door zijn oom die aan het New Yorkse Juilliard School viool studeerde, begon Jeroen Quint op zijn negende met vioolspelen. Vanaf 1988 combineerde hij zijn vwo-opleiding met de voorbereidende klas van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Daar studeerde hij bij Hans Scheepers en John Harding. Met de laatste vertrok hij in 1995 niet naar New York, maar naar Sydney. In Australië deed hij veel praktijkervaring op als remplaçant bij het Sydney Symphony Orchestra en het Australian Chamber Orchestra.
Terug in Nederland ruilde Jeroen de viool in voor de altviool en bespeelde dat instrument bij het Radio Filharmonisch Orkest en het Nederlands Kamerorkest als remplaçant voor hij in 1999 benoemd werd tot altviolist van het Concertgebouworkest. Hij bespeelt sinds 2007 een altviool van Ansaldo Poggi, vervaardigd in Bologna in 1970. Naast zijn baan bij het orkest speelt hij regelmatig kamermuziek met vrienden en collega's en wordt hij af en toe gevraagd mee te spelen in andere, vaak buitenlandse, orkesten.
Jeroen heeft uit principe nooit aan competities meegedaan. ‘Het is verkeerd en misleidend om te veronderstellen dat een winnaar van een competitie ook de meest interessante musicus is. … Muziek is er juist (onder andere) voor om verschillen tussen mensen te verkleinen, niet om ze te accentueren.’
Jeroen bespeelt een Ansaldo Poggi uit 1970. Het instrument is aan hem in bruikleen gegeven door de Foundation Concertgebouworkest.
Geïnspireerd door zijn oom die aan het New Yorkse Juilliard School viool studeerde, begon Jeroen Quint op zijn negende met vioolspelen. Vanaf 1988 combineerde hij zijn vwo-opleiding met de voorbereidende klas van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Daar studeerde hij bij Hans Scheepers en John Harding. Met de laatste vertrok hij in 1995 niet naar New York, maar naar Sydney. In Australië deed hij veel praktijkervaring op als remplaçant bij het Sydney Symphony Orchestra en het Australian Chamber Orchestra.
Terug in Nederland ruilde Jeroen de viool in voor de altviool en bespeelde dat instrument bij het Radio Filharmonisch Orkest en het Nederlands Kamerorkest als remplaçant voor hij in 1999 benoemd werd tot altviolist van het Concertgebouworkest. Hij bespeelt sinds 2007 een altviool van Ansaldo Poggi, vervaardigd in Bologna in 1970. Naast zijn baan bij het orkest speelt hij regelmatig kamermuziek met vrienden en collega's en wordt hij af en toe gevraagd mee te spelen in andere, vaak buitenlandse, orkesten.
Jeroen heeft uit principe nooit aan competities meegedaan. ‘Het is verkeerd en misleidend om te veronderstellen dat een winnaar van een competitie ook de meest interessante musicus is. … Muziek is er juist (onder andere) voor om verschillen tussen mensen te verkleinen, niet om ze te accentueren.’
Jeroen bespeelt een Ansaldo Poggi uit 1970. Het instrument is aan hem in bruikleen gegeven door de Foundation Concertgebouworkest.