
voor het concert 6 mei
Inleiding
Koorzaal, 19.15 uur
door Elmer Schönberger
Kaarten zijn te bestellen via de website of via de Concertgebouwlijn: 020 - 67 18 345 (ma-zo 10:00-17:00).
David Robertson voelt haarfijn aan wat verschillende hedendaagse componisten nodig hebben. Bij het Concertgebouworkest leidt hij onaardse werken van Ligeti en Feldman, Kettings stuwende Pas de deux, een wereldpremière van Beat Furrer én Spaanse renaissancemuziek.
De mysterieuze en verleidelijke klankwerelden van György Ligeti en Morton Feldman zijn uitgegroeid tot moderne klassiekers.
Atmosphères
Zaín uit 'Lamentaciones'
Sechs Gesänge (opdrachtcompositie)
-- pauze --
Pas de deux
Coptic Light
dirigent
koor
David Robertson is al sinds 1995 met grote regelmaat te gast bij het Concertgebouworkest. Binnen zijn brede repertoire heeft hedendaagse muziek een centrale plaats. Robertson voelt als geen ander aan dat iedere componist zijn eigen taal heeft en een eigen aanpak behoeft. De mysterieuze en verleidelijke klankwerelden van Ligeti’s Atmosphères en Morton Feldmans Coptic Light zijn uitgegroeid tot moderne klassiekers.
Ook de in 2012 overleden Nederlandse componist Otto Ketting sloeg een brug tussen de avant-garde en een breed publiek zonder concessies te doen. Al op jonge leeftijd overrompelde hij het publiek met zijn stuwende, jazzy Pas de deux.
De Oostenrijker Beat Furrer gaat met iedere compositie een compleet nieuw avontuur aan. Het is dan ook niet te voorspellen hoe zijn eerste opdrachtwerk voor het Concertgebouworkest zal klinken. Wat we wel weten: hij gebruikt vroeg-zestiende-eeuwse teksten waarin de Spaanse Jezuïet Bartolomée de las Casas zich verzette tegen de teloorgang van Indiaanse culturen. Van diens tijd- en landgenoot Cristóbal de Morales klinkt een toepasselijk klaaglied.
De wereldpremière van Beat Furrers Sechs Gesänge wordt mede mogelijk gemaakt door Pro Helvetia.
David Robertson is al sinds 1995 met grote regelmaat te gast bij het Concertgebouworkest. Binnen zijn brede repertoire heeft hedendaagse muziek een centrale plaats. Robertson voelt als geen ander aan dat iedere componist zijn eigen taal heeft en een eigen aanpak behoeft. De mysterieuze en verleidelijke klankwerelden van Ligeti’s Atmosphères en Morton Feldmans Coptic Light zijn uitgegroeid tot moderne klassiekers.
Ook de in 2012 overleden Nederlandse componist Otto Ketting sloeg een brug tussen de avant-garde en een breed publiek zonder concessies te doen. Al op jonge leeftijd overrompelde hij het publiek met zijn stuwende, jazzy Pas de deux.
De Oostenrijker Beat Furrer gaat met iedere compositie een compleet nieuw avontuur aan. Het is dan ook niet te voorspellen hoe zijn eerste opdrachtwerk voor het Concertgebouworkest zal klinken. Wat we wel weten: hij gebruikt vroeg-zestiende-eeuwse teksten waarin de Spaanse Jezuïet Bartolomée de las Casas zich verzette tegen de teloorgang van Indiaanse culturen. Van diens tijd- en landgenoot Cristóbal de Morales klinkt een toepasselijk klaaglied.
De wereldpremière van Beat Furrers Sechs Gesänge wordt mede mogelijk gemaakt door Pro Helvetia.
voor het concert 6 mei
door Elmer Schönberger
Kaarten zijn te bestellen via de website of via de Concertgebouwlijn: 020 - 67 18 345 (ma-zo 10:00-17:00).
na het concert 6 mei
Na afloop van de concerten bent u welkom in de Spiegelzaal voor een ontmoeting met de uitvoerenden.