De Grote en Kleine Componistenquiz
Hoe klinkt de ‘Nulde’ van Bruckner? Herken jij muziek van Willem Pijper, Gustav Mahler, Bernard Zweers of een van de andere zeventien componisten in hun 'cartouche' (naamschild) aan de balkonrand van de Grote Zaal? Doe de quiz en raad de componist aan de hand van een muziekfragment. Kenner of leek, iedereen kan meedoen!
Beluister de muziekfragmenten, test jezelf en laat je meenemen door de verhalen van Helma van den Brink (fagot) en Herman Rieken (slagwerk).
Luistervraag 1
Wie componeerde deze muziek?
Goed geraden! Dit was een fragment uit een Slavische dans van:
Antonín Dvořák
Nelahozeves, 1841 - Praag, 1904
Dvořák was een Tsjechische componist die tijdens zijn leven al een groot publiek wist te bereiken in Europa en Amerika.
Wat niet iedereen weet... Toen Dvořák jong was, werd vlak bij zijn huis een spoorlijn aangelegd. Misschien is het daarom wel dat hij zijn hele leven een passie heeft gehad voor treinen en vooral voor de stoomlocomotief. Ook op latere leeftijd was Dvořák regelmatig te zien op het station in Praag om treinen te spotten en om typenummers en vertrektijden te noteren. Er wordt wel gespeculeerd dat de cadans van de trein soms hoorbaar is in zijn muziek…
Jammer! Dit was een fragment uit een Slavische dans van:
Antonín Dvořák
Nelahozeves, 1841 - Praag, 1904
Dvořák was een Tsjechische componist die tijdens zijn leven al een groot publiek wist te bereiken in Europa en Amerika.
Wat niet iedereen weet... Toen Dvořák jong was, werd vlak bij zijn huis een spoorlijn aangelegd. Misschien is het daarom wel dat hij zijn hele leven een passie heeft gehad voor treinen en vooral voor de stoomlocomotief. Ook op latere leeftijd was Dvořák regelmatig te zien op het station in Praag om treinen te spotten en om typenummers en vertrektijden te noteren. Er wordt wel gespeculeerd dat de cadans van de trein soms hoorbaar is in zijn muziek…
Luistervraag 2
Wie componeerde deze muziek?
Dat is goed! Dit was een fragment uit Humoreske uit Symfonie nr. 7, 'Zuiderzee' van:
Cornelis Dopper
Stadskanaal, 1870 - Amsterdam, 1939
Herman Rieken over de rol van de 'tweede dirigent':
Dat was moeilijk! Dit was een fragment uit Humoreske uit Symfonie nr. 7, 'Zuiderzee' van:
Cornelis Dopper
Stadskanaal, 1870 - Amsterdam, 1939
Herman Rieken over de rol van de 'tweede dirigent':
Luistervraag 3
Wie componeerde deze muziek?
Yes! Dit was een fragment uit de Nulde symfonie van:
Anton Bruckner
Ansfelden, 1824 – Wenen, 1896
Waarom Helma het heerlijk vindt Bruckner te spelen, terwijl haar fagotpartij niet 'bijster interessant' is:
Dat is niet goed! Dit was een fragment uit de Nulde symfonie van:
Anton Bruckner
Ansfelden, 1824 – Wenen, 1896
Waarom Helma het heerlijk vindt Bruckner te spelen, terwijl haar fagotpartij niet 'bijster interessant' is:
Luistervraag 4
Wie componeerde deze muziek?
Goed geraden! Dit was een fragment uit Mariä Wiegenlied van:
Max Reger
Brand, 1873 - Leipzig, 1916
Max Reger was een Duitse componist, pianist, organist, dirigent en leraar. Ondanks zijn korte leven – hij stierf op 43-jarige leeftijd – heeft hij een verbazingwekkende hoeveelheid composities nagelaten, in heel uiteenlopende genres. Hij zag zichzelf als onderdeel van de traditie van Beethoven en Brahms. In 1916 kwam Reger voor het eerst naar Amsterdam om als dirigent én als pianosolist met het Concertgebouworkest op te treden. Helaas ook voor het laatst: Reger, die worstelde met ernstige depressies en alcoholisme, stierf zes weken later in een hotel in Leipzig.
Tijdens zijn leven werd Reger vooral door collega’s gewaardeerd, na zijn dood sloeg zijn gelaagde en kleurrijke muziek geleidelijk aan bij een breder publiek.
Mis! Dit was een fragment uit Mariä Wiegenlied van:
Max Reger
Brand, 1873 - Leipzig, 1916
Max Reger was een Duitse componist, pianist, organist, dirigent en leraar. Ondanks zijn korte leven – hij stierf op 43-jarige leeftijd – heeft hij een verbazingwekkende hoeveelheid composities nagelaten, in heel uiteenlopende genres. Hij zag zichzelf als onderdeel van de traditie van Beethoven en Brahms. In 1916 kwam Reger voor het eerst naar Amsterdam om als dirigent én als pianosolist met het Concertgebouworkest op te treden. Helaas ook voor het laatst: Reger, die worstelde met ernstige depressies en alcoholisme, stierf zes weken later in een hotel in Leipzig.
Tijdens zijn leven werd Reger vooral door collega’s gewaardeerd, na zijn dood sloeg zijn gelaagde en kleurrijke muziek geleidelijk aan bij een breder publiek.
Luistervraag 5
Wie componeerde deze muziek?
Ja, helemaal goed! Dit was een fragment uit Danse Profane voor strijkorkest en harp van:
Claude Debussy
Saint-Germain-en-Laye, 1862 – Parijs, 1918
Claude Debussy belichaamde een scharnierpunt in de ontwikkeling van de muziek. Dat uitte zich misschien minder extreem dan bij Stravinsky, Bartók of Schönberg, maar onder de sensuele harmonieën, aandacht voor kleur en melodieuze flair van Debussy's muziek gaat een grote drang naar vernieuwing schuil. De Nederlandse componist Rudolf Escher noemde Debussy dan ook ‘de heimelijke omwentelaar’.
Zijn muziek wordt impressionistisch genoemd, maar Debussy schreef zelf: ‘Ik probeer "iets anders" te schrijven – "realiteiten", als het ware – wat idioten "impressionisme" noemen’.
Als een van de grootste Franse componisten prijkt Debussy op het laatste bankbiljet van twintig frank voor de invoering van de euro.
Oei, dat was fout! Dit was een fragment uit Danse Profane voor strijkorkest en harp van:
Claude Debussy
Saint-Germain-en-Laye, 1862 – Parijs, 1918
Claude Debussy belichaamde een scharnierpunt in de ontwikkeling van de muziek. Dat uitte zich misschien minder extreem dan bij Stravinsky, Bartók of Schönberg, maar onder de sensuele harmonieën, aandacht voor kleur en melodieuze flair van Debussy's muziek gaat een grote drang naar vernieuwing schuil. De Nederlandse componist Rudolf Escher noemde Debussy dan ook ‘de heimelijke omwentelaar’.
Zijn muziek wordt impressionistisch genoemd, maar Debussy schreef zelf: ‘Ik probeer "iets anders" te schrijven – "realiteiten", als het ware – wat idioten "impressionisme" noemen’.
Als een van de grootste Franse componisten prijkt Debussy op het laatste bankbiljet van twintig frank voor de invoering van de euro.
Luistervraag 6
Wie componeerde deze muziek?
Top! Dit was een fragment uit het Voorspel tweede bedrijf uit ‘Gijsbrecht van Aemstel’ van:
Bernard Zweers
Amsterdam, 1854 - 1924
Iedereen kent muziek van deze componist, Herman laat het horen:
Nee dat klopt niet! Dit was een fragment uit het Voorspel tweede bedrijf uit ‘Gijsbrecht van Aemstel’ van:
Bernard Zweers
Amsterdam, 1854 - 1924
Iedereen kent muziek van deze componist, Herman laat het horen:
Luistervraag 7
Wie componeerde deze muziek?
Dat klopt! Je hoorde een fragment uit Blumine van:
Gustav Mahler
Kaliště, 1860 – Wenen, 1911
Helma vertelt waarom Mahler zo prominent schittert onder de stoel van de koning en koningin:
Helaas, dat klopt niet... Je hoorde een fragment uit Blumine van:
Gustav Mahler
Kaliště, 1860 – Wenen, 1911
Helma vertelt waarom Mahler zo prominent schittert onder de stoel van de koning en koningin:
Luistervraag 8
Wie componeerde deze muziek?
Helemaal goed! Dit was een fragment uit Les jardins d'Eros uit 'Psyché' van:
César Franck
Luik, 1822 – Parijs, 1890
César Franck was een invloedrijk componist, organist en compositiedocent die het grootste deel van zijn leven doorbracht in Parijs.
Wat niet iedereen weet… In 1858 werd Franck aangesteld als vaste organist van de Sainte Clotildekerk in Parijs. Uit de foto achter het Sainte Clotilde-orgel blijkt dat hij enorme handen had – hij kon op het klavier met duim en pink een octaaf plus een kwart overbruggen (elf witte toetsen). Bij het componeren moet hij soms vergeten zijn dat niet alle pianisten zulke grote handen hebben. Daardoor is bijvoorbeeld de pianopartij van zijn Vioolsonate, met heel brede akkoorden, extreem moeilijk te spelen.
Helaas, dat was niet goed! Dit was een fragment uit Les jardins d'Eros uit 'Psyché' van:
César Franck
Luik, 1822 – Parijs, 1890
César Franck was een invloedrijk componist, organist en compositiedocent die het grootste deel van zijn leven doorbracht in Parijs.
Wat niet iedereen weet… In 1858 werd Franck aangesteld als vaste organist van de Sainte Clotildekerk in Parijs. Uit de foto achter het Sainte Clotilde-orgel blijkt dat hij enorme handen had – hij kon op het klavier met duim en pink een octaaf plus een kwart overbruggen (elf witte toetsen). Bij het componeren moet hij soms vergeten zijn dat niet alle pianisten zulke grote handen hebben. Daardoor is bijvoorbeeld de pianopartij van zijn Vioolsonate, met heel brede akkoorden, extreem moeilijk te spelen.
Luistervraag 9
Wie componeerde deze muziek?
Helemaal goed! Dit was een fragment uit La flûte enchantée uit 'Shéhérazade' van:
Maurice Ravel
Ciboure, 1875 - Parijs, 1937
Maurice Ravel was net als Claude Debussy een groot klankkleurkunstenaar. Vanwege zijn compositorische precisie noemde Igor Stravinsky hem een ‘Zwitserse horlogemaker’.
Wat niet iedereen weet... Ravel moet een bijzondere verschijning geweest zijn: altijd perfect gekleed volgens de laatste mode, een Parijse dandy. In zijn bagage voor een tournee naar Amerika nam hij mee: zestig overhemden, twintig paar schoenen, vijfentwintig pyjama’s en vijfenzeventig stropdassen. Ravel was trots op wat hij zelf noemde 'de beste verzameling stropdassen in Parijs.’ Ten slotte ging er een koffertje barstensvol Gauloises mee.
Nee jammer, dat klopt niet. Dit was een fragment uit La flûte enchantée uit 'Shéhérazade' van:
Maurice Ravel
Ciboure, 1875 - Parijs, 1937
Maurice Ravel was net als Claude Debussy een groot klankkleurkunstenaar. Vanwege zijn compositorische precisie noemde Igor Stravinsky hem een ‘Zwitserse horlogemaker’.
Wat niet iedereen weet... Ravel moet een bijzondere verschijning geweest zijn: altijd perfect gekleed volgens de laatste mode, een Parijse dandy. In zijn bagage voor een tournee naar Amerika nam hij mee: zestig overhemden, twintig paar schoenen, vijfentwintig pyjama’s en vijfenzeventig stropdassen. Ravel was trots op wat hij zelf noemde 'de beste verzameling stropdassen in Parijs.’ Ten slotte ging er een koffertje barstensvol Gauloises mee.
Luistervraag 10
Wie componeerde deze muziek?
Heel goed! Dit was een fragment uit ‘Zes symfonische epigrammen’ van:
Willem Pijper
Zeist, 1894 – Leidschendam, 1947
Wat deed Willem Pijper in zijn vrije tijd? Herman vertelt:
Helaas, maar ook wel heel moeilijk! Dit was een fragment uit ‘Zes symfonische epigrammen’ van:
Willem Pijper
Zeist, 1894 – Leidschendam, 1947
Wat deed Willem Pijper in zijn vrije tijd? Herman vertelt:
Luistervraag 11
Wie componeerde deze muziek?
Klopt! Dit was een fragment uit Scherzo à la russe van:
Igor Stravinsky
Oranienbaum, 1882 - New York, 1971
Helma verbaast zich over de uit de hand gelopen première van Stravinsky's Le Sacre du Printemps:
Dat was fout! Dit was een fragment uit Scherzo à la russe van:
Igor Stravinsky
Oranienbaum, 1882 - New York, 1971
Helma verbaast zich over de uit de hand gelopen première van Stravinsky's Le Sacre du Printemps:
Luistervraag 12
Wie componeerde deze muziek?
Klopt! Dit was een fragment uit Trépak, danse russe uit De notenkraker van:
Pjotr Iljitsj Tsjaikovski
Kamsko-Votkinsk, 1840 - Sint-Petersburg 1893
De pijn van Tsjakovski... Helma kan hem voelen als ze speelt:
Ach nee! Dit was een fragment uit Trépak, danse russe uit De notenkraker van:
Pjotr Iljitsj Tsjaikovski
Kamsko-Votkinsk, 1840 - Sint-Petersburg 1893
De pijn van Tsjakovski... Helma kan hem voelen als ze speelt:
Luistervraag 13
Wie componeerde deze muziek?
Dat is knap! Dit was een fragment uit Symphonietta humoristica van:
Julius Röntgen
Leipzig, 1855 – Utrecht, 1932
Herman over Röntgen en zijn belangrijke sociale connecties:
Oeh, die was wel moeilijk! Dit was een fragment uit Symphonietta humoristica van:
Julius Röntgen
Leipzig, 1855 – Utrecht, 1932
Herman over Röntgen en zijn belangrijke sociale connecties:
Luistervraag 14
Wie componeerde deze muziek?
Goed! Dit was een fragment uit Ich wollt ein Sträusslein binden van:
Richard Strauss
München, 1864 - Garmisch-Partenkirchen, 1949
Richard Strauss vond eindelijk een orkest dat al zijn passages kon spelen...
Fout! Dit was een fragment uit Ich wollt ein Sträusslein binden van:
Richard Strauss
München, 1864 - Garmisch-Partenkirchen, 1949
Richard Strauss vond eindelijk een orkest dat al zijn passages kon spelen...
Luistervraag 15
Wie componeerde deze muziek?
Dat is knap! Of goed gegokt... Dit was een fragment uit Allegro marciale uit ‘Sinfonietta’ van:
Johan Wagenaar
Utrecht, 1862 – Den Haag, 1941
Johan Wagenaar speelde als componist, dirigent, organist en pedagoog een vooraanstaande rol in het Utrechtse en Haagse muziekleven. Zijn sprankelende ouvertures hebben een heel eigen stijl, met humor en kleurrijke orkestraties en gaan nog steeds regelmatig met het orkest mee op tournee naar het buitenland.
In Het Concertgebouw wordt Wagenaar niet alleen geëerd met zijn naam op een cartouche, maar ook met een portret in de wandelgang op de eerste verdieping – aan de kant van het Museumplein.
Mis, was ook lastig! Dit was een fragment uit Allegro marciale uit ‘Sinfonietta’ van:
Johan Wagenaar
Utrecht, 1862 – Den Haag, 1941
Johan Wagenaar speelde als componist, dirigent, organist en pedagoog een vooraanstaande rol in het Utrechtse en Haagse muziekleven. Zijn sprankelende ouvertures hebben een heel eigen stijl, met humor en kleurrijke orkestraties en gaan nog steeds regelmatig met het orkest mee op tournee naar het buitenland.
In Het Concertgebouw wordt Wagenaar niet alleen geëerd met zijn naam op een cartouche, maar ook met een portret in de wandelgang op de eerste verdieping – aan de kant van het Museumplein.
Luistervraag 16
Wie componeerde deze muziek?
Goed hoor! Je hoorde Clair de Lune uit 'Cinq mélodies' van:
Alphons Diepenbrock
Amsterdam, 1862 - 1921
Herman vertelt over Diepenbrock in de 'bubbel' met Mengelberg en Mahler:
Fout! Je hoorde Clair de Lune uit 'Cinq mélodies' van:
Alphons Diepenbrock
Amsterdam, 1862 - 1921
Herman vertelt over Diepenbrock in de 'bubbel' met Mengelberg en Mahler:
Luistervraag 17
Wie componeerde deze muziek?
Goed gedaan! Dit was een fragment uit 'Concert voor orkest' van:
Béla Bartók
Nagyszentmiklós, 1881 – New York, 1945
Wat misschien niet iedereen weet... Volksmuziek was een belangrijke inspiratiebron voor Béla Bartók.
De Hongaarse componist bestudeerde als kundig etnograaf traditionele muziek uit onder meer Oost-Europa. Hij was dan ook blij met Edisons uitvinding van de fonograaf in 1877. Hiermee kon je voor het eerst geluid opnemen en weer afspelen. Met het apparaat reisde Bartók over het Hongaarse platteland op zoek naar authentieke volksmuziek. Zo verzamelde hij melodieën, liederen en dansen die hij later wetenschappelijk kon bestuderen en uiteindelijk integreerde in zijn stijl van componeren.
Helaas! Dit was een fragment uit 'Concert voor orkest' van:
Béla Bartók
Nagyszentmiklós, 1881 – New York, 1945
Wat misschien niet iedereen weet... Volksmuziek was een belangrijke inspiratiebron voor Béla Bartók.
De Hongaarse componist bestudeerde als kundig etnograaf traditionele muziek uit onder meer Oost-Europa. Hij was dan ook blij met Edisons uitvinding van de fonograaf in 1877. Hiermee kon je voor het eerst geluid opnemen en weer afspelen. Met het apparaat reisde Bartók over het Hongaarse platteland op zoek naar authentieke volksmuziek. Zo verzamelde hij melodieën, liederen en dansen die hij later wetenschappelijk kon bestuderen en uiteindelijk integreerde in zijn stijl van componeren.
Bedankt voor het spelen van De Grote en Kleine Componistenquiz.
Dat viel nog niet mee! Of was het een eitje? Deel je score en daag anderen uit voor de quiz via je sociale media, e-mail of whatsapp!
Heb je nu zin gekregen in een echt concert? Ga dan direct naar onze concertagenda.
Bedankt voor het spelen van De Grote en Kleine Componistenquiz.
Dat viel nog niet mee! Of was het een eitje? Deel je score en daag anderen uit voor de quiz via je sociale media, e-mail of whatsapp!
Heb je nu zin gekregen in een echt concert? Ga dan direct naar onze concertagenda.
Bedankt voor het spelen van De Grote en Kleine Componistenquiz.
Dat viel nog niet mee! Of was het een eitje? Deel je score en daag anderen uit voor de quiz via je sociale media, e-mail of whatsapp!
Heb je nu zin gekregen in een echt concert? Ga dan direct naar onze concertagenda.
Bedankt voor het spelen van De Grote en Kleine Componistenquiz.
Dat viel nog niet mee! Of was het een eitje? Deel je score en daag anderen uit voor de quiz via je sociale media, e-mail of whatsapp!
Heb je nu zin gekregen in een echt concert? Ga dan direct naar onze concertagenda.
Bedankt voor het spelen van De Grote en Kleine Componistenquiz.
Dat viel nog niet mee! Of was het een eitje? Deel je score en daag anderen uit voor de quiz via je sociale media, e-mail of whatsapp!
Heb je nu zin gekregen in een echt concert? Ga dan direct naar onze concertagenda.
Bedankt voor het spelen van De Grote en Kleine Componistenquiz.
Dat viel nog niet mee! Of was het een eitje? Deel je score en daag anderen uit voor de quiz via je sociale media, e-mail of whatsapp!
Heb je nu zin gekregen in een echt concert? Ga dan direct naar onze concertagenda.
Bedankt voor het spelen van De Grote en Kleine Componistenquiz.
Dat viel nog niet mee! Of was het een eitje? Deel je score en daag anderen uit voor de quiz via je sociale media, e-mail of whatsapp!
Heb je nu zin gekregen in een echt concert? Ga dan direct naar onze concertagenda.
Bedankt voor het spelen van De Grote en Kleine Componistenquiz.
Dat viel nog niet mee! Of was het een eitje? Deel je score en daag anderen uit voor de quiz via je sociale media, e-mail of whatsapp!
Heb je nu zin gekregen in een echt concert? Ga dan direct naar onze concertagenda.
Bedankt voor het spelen van De Grote en Kleine Componistenquiz.
Dat viel nog niet mee! Of was het een eitje? Deel je score en daag anderen uit voor de quiz via je sociale media, e-mail of whatsapp!
Heb je nu zin gekregen in een echt concert? Ga dan direct naar onze concertagenda.
Bedankt voor het spelen van De Grote en Kleine Componistenquiz.
Dat viel nog niet mee! Of was het een eitje? Deel je score en daag anderen uit voor de quiz via je sociale media, e-mail of whatsapp!
Heb je nu zin gekregen in een echt concert? Ga dan direct naar onze concertagenda.
Bedankt voor het spelen van De Grote en Kleine Componistenquiz.
Dat viel nog niet mee! Of was het een eitje? Deel je score en daag anderen uit voor de quiz via je sociale media, e-mail of whatsapp!
Heb je nu zin gekregen in een echt concert? Ga dan direct naar onze concertagenda.
Bedankt voor het spelen van De Grote en Kleine Componistenquiz.
Dat viel nog niet mee! Of was het een eitje? Deel je score en daag anderen uit voor de quiz via je sociale media, e-mail of whatsapp!
Heb je nu zin gekregen in een echt concert? Ga dan direct naar onze concertagenda.
Bedankt voor het spelen van De Grote en Kleine Componistenquiz.
Dat viel nog niet mee! Of was het een eitje? Deel je score en daag anderen uit voor de quiz via je sociale media, e-mail of whatsapp!
Heb je nu zin gekregen in een echt concert? Ga dan direct naar onze concertagenda.
Bedankt voor het spelen van De Grote en Kleine Componistenquiz.
Dat viel nog niet mee! Of was het een eitje? Deel je score en daag anderen uit voor de quiz via je sociale media, e-mail of whatsapp!
Heb je nu zin gekregen in een echt concert? Ga dan direct naar onze concertagenda.
Bedankt voor het spelen van De Grote en Kleine Componistenquiz.
Dat viel nog niet mee! Of was het een eitje? Deel je score en daag anderen uit voor de quiz via je sociale media, e-mail of whatsapp!
Heb je nu zin gekregen in een echt concert? Ga dan direct naar onze concertagenda.
Bedankt voor het spelen van De Grote en Kleine Componistenquiz.
Dat viel nog niet mee! Of was het een eitje? Deel je score en daag anderen uit voor de quiz via je sociale media, e-mail of whatsapp!
Heb je nu zin gekregen in een echt concert? Ga dan direct naar onze concertagenda.
Bedankt voor het spelen van De Grote en Kleine Componistenquiz.
Dat viel nog niet mee! Of was het een eitje? Deel je score en daag anderen uit voor de quiz via je sociale media, e-mail of whatsapp!
Heb je nu zin gekregen in een echt concert? Ga dan direct naar onze concertagenda.
Bedankt voor het spelen van De Grote en Kleine Componistenquiz.
Dat viel nog niet mee! Of was het een eitje? Deel je score en daag anderen uit voor de quiz via je sociale media, e-mail of whatsapp!
Heb je nu zin gekregen in een echt concert? Ga dan direct naar onze concertagenda.
Het Concertgebouworkest speelde op 9, 10 en 12 februari muziek van alle zeventien componisten die in de vorige eeuw geëerd zijn met een zogenaamde 'cartouche', ofwel een naamschild aan de rand van het balkon in de Grote Zaal van Het Concertgebouw.
‘Dit programma is een tijdmachine’, aldus dirigent Iván Fischer. De keuze van componisten – louter witte mannen – zegt veel over de tijdgeest van honderd jaar geleden.