dirigent
Thomas Adès
Thomas Adès wordt beschouwd als een van de belangrijkste componisten van onze tijd. Zijn muziek heeft een eclectische en toch oorspronkelijke stijl en verraadt een duizelingwekkende verbeeldingskracht. In 1995 brak Thomas Adès internationaal door met zijn eerste opera, Powder Her Face; vier jaar later won zijn orkestwerk Asyla de prestigieuze Grawemeyer Award. Ook zijn opera’s The Tempest en The Exterminating Angel, zijn Vioolconcert en zijn strijkkwartetten betoverden pers en publiek.
Als dirigent stond de Engelsman regelmatig voor orkesten als de Los Angeles Philharmonic, het Boston Symphony Orchestra, het London Symphony Orchestra, de symfonieorkesten van Melbourne en Sydney, het BBC Symphony Orchestra en het City of Birmingham Symphony Orchestra. Thomas Adès leidde Stravinsky’s The Rake’s Progress in de operahuizen van Londen en Zürich en zijn eigen opera The Tempest in New York en Wenen. Van 1999 tot 2008 was hij artistiek leider van het Aldeburgh Festival.
Al sinds 1995 staan composities van Thomas Adès op het repertoire van het Concertgebouworkest. Sinds 2011 staat hij zelf met regelmaat voor het orkest, waarbij hij eigen werk met muziek van andere componisten combineert. In 2016 leidde hij onder meer zijn opdrachtcompositie Totentanz. In 2019 stond muziek uit zijn Powder Her Face naast werken van Debussy, Poulenc en Barry; bij de laatste samenwerking in 2022 leidde hij opnieuw een opdrachtwerk, zijn Pianoconcert met als solist Kirill Gerstein.
Thomas Adès wordt beschouwd als een van de belangrijkste componisten van onze tijd. Zijn muziek heeft een eclectische en toch oorspronkelijke stijl en verraadt een duizelingwekkende verbeeldingskracht. In 1995 brak Thomas Adès internationaal door met zijn eerste opera, Powder Her Face; vier jaar later won zijn orkestwerk Asyla de prestigieuze Grawemeyer Award. Ook zijn opera’s The Tempest en The Exterminating Angel, zijn Vioolconcert en zijn strijkkwartetten betoverden pers en publiek.
Als dirigent stond de Engelsman regelmatig voor orkesten als de Los Angeles Philharmonic, het Boston Symphony Orchestra, het London Symphony Orchestra, de symfonieorkesten van Melbourne en Sydney, het BBC Symphony Orchestra en het City of Birmingham Symphony Orchestra. Thomas Adès leidde Stravinsky’s The Rake’s Progress in de operahuizen van Londen en Zürich en zijn eigen opera The Tempest in New York en Wenen. Van 1999 tot 2008 was hij artistiek leider van het Aldeburgh Festival.
Al sinds 1995 staan composities van Thomas Adès op het repertoire van het Concertgebouworkest. Sinds 2011 staat hij zelf met regelmaat voor het orkest, waarbij hij eigen werk met muziek van andere componisten combineert. In 2016 leidde hij onder meer zijn opdrachtcompositie Totentanz. In 2019 stond muziek uit zijn Powder Her Face naast werken van Debussy, Poulenc en Barry; bij de laatste samenwerking in 2022 leidde hij opnieuw een opdrachtwerk, zijn Pianoconcert met als solist Kirill Gerstein.
Thomas Adès wordt beschouwd als een van de belangrijkste componisten van onze tijd. Zijn muziek heeft een eclectische en toch oorspronkelijke stijl en verraadt een duizelingwekkende verbeeldingskracht. In 1995 brak Thomas Adès internationaal door met zijn eerste opera, Powder Her Face; vier jaar later won zijn orkestwerk Asyla de prestigieuze Grawemeyer Award. Ook zijn opera’s The Tempest en The Exterminating Angel, zijn Vioolconcert en zijn strijkkwartetten betoverden pers en publiek.
Als dirigent stond de Engelsman regelmatig voor orkesten als de Los Angeles Philharmonic, het Boston Symphony Orchestra, het London Symphony Orchestra, de symfonieorkesten van Melbourne en Sydney, het BBC Symphony Orchestra en het City of Birmingham Symphony Orchestra. Thomas Adès leidde Stravinsky’s The Rake’s Progress in de operahuizen van Londen en Zürich en zijn eigen opera The Tempest in New York en Wenen. Van 1999 tot 2008 was hij artistiek leider van het Aldeburgh Festival.
Al sinds 1995 staan composities van Thomas Adès op het repertoire van het Concertgebouworkest. Sinds 2011 staat hij zelf met regelmaat voor het orkest, waarbij hij eigen werk met muziek van andere componisten combineert. In 2016 leidde hij onder meer zijn opdrachtcompositie Totentanz. In 2019 stond muziek uit zijn Powder Her Face naast werken van Debussy, Poulenc en Barry; bij de laatste samenwerking in 2022 leidde hij opnieuw een opdrachtwerk, zijn Pianoconcert met als solist Kirill Gerstein.