Beethovens Fidelio bij De Nationale Opera

Vanaf woensdag 5 juni klinkt Beethovens enige opera Fidelio in het kader van het Holland Festival bij De Nationale Opera, met het Concertgebouworkest in de orkestbak. Beleef deze nieuwe productie met muziek die nog altijd even urgent en inventief is als 200 jaar geleden.
Fidelio bij Nationale Opera en Ballet, juni 2024, foto: Monika Rittershaus
Fidelio bij Nationale Opera en Ballet, juni 2024, foto: Monika Rittershaus

Bevrijdingsopera, revolutionair kunststuk, lofzang op de liefdestrouw, utopisch drama: Fidelio is het allemaal. De eigenzinnige Oekraïense regisseur Andriy Zholdak onderzoekt in deze productie de diepere lagen van het menselijke drama. De rol van Leonore wordt vertolkt door sopraan Jacquelyn Wagner. In de rol van haar geliefde, de revolutionair Florestan, horen we de heldentenor Eric Cutler.

Andrés Orozco-Estrada

Het Concertgebouworkest staat onder leiding van Andrés Orozco-Estrada. De laatste tijd werkt de Colombiaanse dirigent veel met ons samen. Afgelopen zomer leidde hij ook de vierde editie van Concertgebouworkest Young, en op vrijdag 13 september zien we hem alweer terug bij Opening Night, het openluchtconcert waarmee het nieuwe seizoen geopend wordt.

Opera in het Park - 16 juni | NPO Klassiek - 29 juni

Op 16 juni vanaf 19.30 uur wordt Fidelio gestreamd op een groot scherm in Park Frankendael in Amsterdam. Opera in het Park is gratis toegankelijk, dus wees op tijd, picknickspullen mee en genieten maar!  Op 29 juni wordt de voorstelling uitgezonden op NPO Klassiek door de NTR.

Fidelio
Fidelio bij De Nationale Opera & Ballet, juni 2024 (foto: Monika Rittershaus)

Operageschiedenis

De samenwerking met De Nationale Opera heeft een heel lange voorgeschiedenis. Al vanaf de beginjaren heeft het Concertgebouworkest met grote regelmaat opera’s gespeeld. Na de Tweede Wereldoorlog werkte het orkest zo nu en dan samen met de in 1946 opgerichte Nederlandsche Opera (vanaf 1965 De Nederlandse Operastichting).

Jaarlijkse samenwerking

De samenwerking werd een vrijwel jaarlijks terugkerend gegeven vanaf het moment dat het Muziektheater betrokken werd, het gebouw dat nu De Nationale Opera & Ballet heet. Het leidde tot onvergetelijke producties. Het repertoire is breed: Nikolaus Harnoncourt dirigeerde naast Mozart-opera’s ook Die Fledermaus van Johann Strauss jr., Riccardo Chailly leidde onder meer Puccini en Verdi. Mariss Jansons bracht in 2006 een legendarische productie van Sjostakovitsj’ Lady Macbeth van Mtsensk met de nog jonge sopraan Eva-Maria Westbroek. Er klonken opera’s van onder meer Berlioz, Tsjaikovski, Richard Strauss, Berg, Korngold, Schönberg… En Dvorák: vorig jaar dirigeerde Joana Mallwitz een prachtige Rusalka.

Gedurfde producties

Met Pierre Audi als artistiek directeur werd De Nationale Opera experimenteler en ook onder directeurschap van Sophie van de Lint (sinds 2018) blijft het operahuis onconventionele producties afleveren. Fidelio gaat daar een nieuw hoofdstuk aan toevoegen: regisseur Andriy Zholdak staat bekend om zijn eigenzinnige theatertaal, geïnspireerd door filmregisseurs als Fellini, Bergman en Tarkovsky. Zholdak schept surrealistische droomwerelden waarin symboliek een grote rol speelt. Met succes: zijn versie van Tsjaikovski’s Charodeyka bij de Opéra de Lyon werd in 2019 door het Duitse vakblad Oper! benoemd tot productie van het jaar.

Orkest en zangers in Fidelio (foto: Monika Rittershaus)

Welke ideeën de regisseur ook inbrengt, opera is een discipline waar luisteren en kijken op zijn minst met elkaar in evenwicht moeten zijn. De aanwezigheid van het Concertgebouworkest in de bak garandeert iedere keer een muzikale belevenis van hoog niveau. En Beethovens muziek klinkt nog altijd even urgent en inventief als 200 jaar geleden.

Lees ook het artikel van Preludium over onze lange, gewaardeerde relatie met De Nationale Opera.