Fons en zijn hoorn
In de serie 'Musici over hun instrument': Fons Verspaandonk over zijn hoorn, de Alexander 107X, verkregen in 2009.
Mijn eerste kennismaking…
Ik had meteen een goed gevoel! Nadat ik een aantal instrumenten had geprobeerd, wist ik het: de klank was mooi en open, ook in de hoogte. Hoge tonen spreken makkelijker aan op een bes/hoge f hoorn, maar bij sommige instrumenten gaat dat ten koste van de klank. Bij deze hoorn is dat minimaal. Daarom is hij prachtig voor in het orkest maar ook in kamermuziek.
De eigenschappen van deze hoorn…
Ik vind het mooi dat hij warmer en donkerder klinkt dan sommige andere hoorns. Dat heeft te maken met de legering. De meeste koperblaasinstrumenten zijn van messing – ‘geelkoper’. Deze hoorn heeft een legering met ongeveer 10% meer koper, dat noemen we ‘gold brass’.
Bijzondere stukken die ik met dit instrument speelde…
Onlangs heb ik in de Kleine Zaal van het Concertgebouw tijdens een close-up kamermuziekconcert Pieces of Eight gespeeld, het octet van Jörg Widmann. Een extreem uitdagende, hoge hoornpartij, waarin verschillende soorten effecten voorgeschreven zijn. Met het Concertgebouw Kamerorkest heb ik regelmatig het Weihnachts Oratorium van Bach gespeeld. De Alexander 107X leent zich uitstekend voor deze zeer hoge hoornpartij!
Bijzondere plekken waar ik met het instrument geweest ben…
Op onze wereldtournee hebben we in Mahlers Symfonie nr. 1 in Teatro Colón in Buenos Aires gespeeld en Ein Heldenleben van R. Strauss in het Sydney Opera House. Beide keren een heel bijzondere ervaring.
Waar mijn instrument het mooist klinkt….
Ik denk dat het instrument het beste tot klinken komt in de bijzondere akoestiek van de Grote Zaal van het Concertgebouw.
Waar mijn instrument is als ik niet speel…
Achter in de tuin heb ik een studio laten bouwen. Daar kan ik studeren en daar liggen al mijn instrumenten - een stuk of zeven.