Meer weten over een partnership met het Concertgebouworkest?
Patty Nobrega vertelt u graag meer over de mogelijkheden voor uw bedrijf.
‘Met onze belangrijkste stakeholders dineerden we in de Spiegelzaal en aansluitend was er een concert met drie pianoconcerten van Bartók. Iedereen vond het een fantastische avond: de perfecte afwisseling tussen interactie met elkaar en samen iets bijzonders meemaken.'
Simone houdt van het gevoel dat muziek haar vaak geeft: ‘Muziek kan helemaal in mijn vezels gaan zitten, zeker livemuziek. Thuis luisteren naar opnamen is fijn, maar onvergelijkbaar met de concertzaal waarin je wordt overspoeld door het geluid. Het is bijna meditatief: je bent in de muziek en kunt niets anders. Ik houd van verschillende muziekstijlen, ook van harde gitaren, maar het Concertgebouworkest... Het streven naar perfectie. Bij dat concert met Bartók vroeg ik me bijna af of het echt was. Zijn het echt deze mensen die ik hoor?’
De verbintenis van het Concertgebouworkest en Friesland Campina begint in 2019 bij de gedachte dat beide organisaties van oerhollandse bodem zijn en zich in de loop der jaren hebben ontwikkeld tot een multinationaal gezelschap. Simone noemt als bindende elementen ook, het leiderschap nemen in de eigen sector en het streven naar excellentie. ‘Net als het orkest willen we continu verbeteren wat we doen en hoe we dat doen, onszelf steeds weer net anders uitvinden. Wij noemen dat continuous improvement. Bij het Concertgebouworkest is dat de dagelijkse gang van zaken. Het orkest is innovatief en ambitieus. Ik denk aan het concert met Damon Albarn in de Gashouder. En natuurlijk aan de Opening Night op de Dam. Het idee de Dam “af te huren” en te spelen voor iedereen is shooting for the moon, aiming for the stars. De lat hoog leggen, gaan – en dan lukt het!’
‘We wilden niet alleen een partij steunen waarin we onszelf herkennen,’ vertelt Simone, ‘maar ook een instituut dat ons kan spiegelen en supporten, vooral op het gebied van leiderschapsontwikkeling. FrieslandCampina heeft een programma dat alle managers doorlopen en waarbinnen het orkest echt iets voor ons kan betekenen. Veel gezamenlijke activiteiten zijn dus gericht op leiderschapsontwikkeling. Door de echt inhoudelijke samenwerking voelt de verbintenis met het Concertgebouworkest als een gelijkwaardig partnership.’
Als een van de eerste activiteiten konden deelnemers aan het FrieslandCampina-leiderschapsprogramma ervaren hoe het is om een groep uit het orkest te dirigeren. Toen de coronacrisis uitbrak en alleen digitale evenementen mogelijk waren, werd de focus verlegd, onder andere naar het thema diversiteit en inclusie. Simone laat zich graag inspireren door de manier waarop het werkt in het orkest, met de verschillende nationaliteiten van de musici. ‘FrieslandCampina is dan wel een Nederlands bedrijf, maar ik spreek op mijn werk de hele dag Engels – in elke bespreking is wel iemand met een andere nationaliteit. Hoe gaan we daarmee om? Hoe zorgen we dat iedereen zich welkom voelt, dat iedereen kan floreren. En uiteindelijk: hoe word je een echt diverse organisatie en hoe kun je daar profijt van hebben?
‘Het gaat verder dan diversiteit in achtergronden. Je hebt natuurlijk contrabassist Dominic Seldis, een flamboyant persoon, en filmpjes met hem vindt iedereen fantastisch. Maar tijdens ons online women’s day event werden ook meer introverte orkestleden geïnterviewd. Ook dat is diversiteit – hoe laat je mensen met verschillende karakters naar voren komen? Ik realiseerde me weer even dat je in een team alle karakters nodig hebt om er een succes van te maken. Mensen die graag op de voorgrond treden, maar ook de stillere mensen en de andersdenkenden. Ook in de muziek is dit van belang: iedereen moet gehoord worden. Een goede les voor de dagelijkse managementomgeving. Heb je genoeg oog voor wie stil is en wat speelt op de achtergrond? Voor een goede dynamiek in een groep moet je iedereen zien. Iedereen is waardevol.’
Terugdenkend aan de samenwerking met het Concertgebouworkest in 2021 zegt Simone: ‘Het was opvallend hoe positief de mensen bij het orkest bleven in de crisis. Steeds probeerden ze zich in ons te verplaatsen en deden ze moeite nieuwe dingen te ontwikkelen: ”Zullen we een video opnemen? Zien jullie iets in een podcast?” Terwijl wij nog konden doorwerken – al was het vanuit huis – kon het orkest niet optreden. Als je toch zo positief kunt blijven, wat ben je dan een gave club. Dat zit niet alleen bij de individuen, maar echt in de organisatie; iedereen is supertrots op het orkest. Met die thema’s: creativiteit en trots werken we nog graag samen in de toekomst!'
Door: Marije Bosnak