Meer weten over het Companion-programma?
Sanne van den Brink vertelt het je graag!
Het Koninklijk Concertgebouworkest kan niet zonder zijn trouwe schenkers. De laatste tijd legt het orkest specifiek contact met mensen tussen de 30 en 45 jaar. Anne Christin Erbe (hoofd Development), Katinka Canté (manager fondsenwerving particulieren) en Patty Nobrega (manager corporate partnerships) vertellen waarom.
Het schenkingsprogramma kende tot voor kort vier verschillende lagen, bestaande uit Patrons, Fellows, Masters en Trustees. Nieuwe aanwas is niet vanzelfsprekend.
Anne Christin: ‘Dat baart ook huidige schenkers zorgen. We missen de aansluiting met jongere liefhebbers in een levensfase met andere behoeften en middelen dan onze bestaande schenkers.’ Vandaar het nieuwe schenkingsprogramma: Companions van het Concertgebouworkest. Bij de vormgeving ervan werkte het team onder andere met een aantal young professionals van de corporate partners van het orkest. ‘Zo waardevol,’ vertelt Patty: ‘eenmaal betrokken, werden ze enthousiaste, onmisbare ambassadeurs van het project.’
De lanceringsbijeenkomst in november 2021 was succesvol. Het werd een geanimeerde avond en volgens Katinka een goed voorbeeld van wat Companions kunnen verwachten: musici ontmoeten in een informele setting, achtergrondkennis vergaren, kamermuziek beluisteren en concerten van het Concertgebouworkest bezoeken in Het Concertgebouw. Uiteindelijk tekenden bijna alle genodigden ter plekke voor deelname aan het Companion-programma. Anne Christin zag bevestigd wat haar team voor ogen had: jonge mensen die willen bijdragen, met de wens zich te verdiepen in de muziek en in het Concertgebouworkest.
Katinka: ‘Bij al deze mensen brandt, net als bij onszelf, dat vlammetje: de liefde voor muziek, daarom staat het delen van live muziek centraal. Achtergrondkennis blijkt dat vlammetje aan te wakkeren.’
Patty: ‘Laatst sprak solofluitist Kersten McCall tijdens een voorontvangst met ING. Vervolgens speelde hij tijdens het concert een grote solopartij – zo ongelofelijk prachtig! De gasten gaven later aan hoe de korte ontmoeting met hem de luisterervaring verrijkte – het werd persoonlijk en kwam ineens dichtbij.’
Katinka: ‘We zien bij de huidige schenkers en sponsoren dat onze dagelijkse praktijk al verwondering oproept. Zoals binnenkomen door de artiesteningang, naar de kelder, voor een bezoekje aan de bibliothecaris die het kostbare archief beheert en dagelijks de partijen voor de musici speelklaar maakt.’
Anne Christin: ‘Het meest onder de indruk zijn mensen als ze zich realiseren hoeveel bloed-zweet-tranen het onze musici kost – en heeft gekost – om te bereiken waar ze nu staan’. Volgens Patty liggen daar ook juist de interesses van jonge schenkers en young professionals. Leren van de enorme ambitie is voor veel mensen in die levensfase inspirerend: die Champions League-status… hoe kom je daar? Hoe blijf je daar?’
De concerten sluiten ook aan bij andere behoeftes van (nieuwe) schenkers en sponsoren. Katinka: ‘Kenmerkend voor deze tijd is het verlangen naar verstilling en naar tegenwicht voor de vluchtigheid van bijvoorbeeld social media. Ik hoor mensen zeggen hoe fijn het is: twee uur zonder telefoon, de muziek over je heen laten komen – niet wegzappen.’ Patty beaamt dat: ‘Voor veel mensen heeft die persoonlijke verstilling iets magisch.’
De concerten motiveren Anne Christin ook steeds weer om schenkers te werven: ‘De vloedgolf die me kan overspoelen… De ronde klank… de perfectie. Er is geen orkest dat zo klinkt, generatie op generatie. Dat fenomeen moeten we koesteren en waarborgen. Daarom investeren we in talentontwikkeling, educatie en nieuw publiek. Dat maken onze schenkers en sponsors mogelijk en daar hebben we ook een nieuwe generatie schenkers bij nodig.’
lees meer over het companion-programma
Door: Marije Bosnak
Dit artikel verscheen eerder in de seizoensbrochure van het Concertgebouworkest.