Muziek raakt en verbindt

Patrick van Oppen, partner bij Loyens & Loeff is trots op het 15-jarig partnership van zijn kantoor met het Koninklijk Concertgebouworkest. ‘Met dit orkest hebben we als klein land een van de beste orkesten ter wereld. Ambitieuze, supergekwalificeerde mensen, gemotiveerd om het beste uit zichzelf te halen. Dat zie ik bij de musici van het orkest en daar spiegelen we ons graag aan.’
Patrick van Oppen, foto: Milagro Elstak
Patrick van Oppen, foto: Milagro Elstak

Loyens & Loeff is een gerenommeerd Nederlands juridisch en fiscaal advieskantoor, met een internationale praktijk en kantoren over hele wereld, van New York tot Tokio. Patrick van Oppen: ‘Net als het Concertgebouworkest streven we naar de hoogste kwaliteit en willen we het beste uit onze mensen halen. Het gaat om leren, ontdekken, hard werken en gestimuleerd worden. Bijvoorbeeld door medewerkers de gelegenheid te geven internationale ervaring op te doen bij onze buitenkantoren.’

Het kantoor ondersteunt het Concertgebouworkest niet alleen financieel, maar ook pro bono, zoals het juridisch begeleiden van donaties van waardevolle instrumenten. Patrick: ‘De samenwerking en financiële ondersteuning geven ons de kans om onze cliënten uit te nodigen voor concerten en evenementen, en om onze medewerkers kennis te laten maken met klassieke muziek. De relatie blijft zich ontwikkelen, vooral gezien de internationale mogelijkheden om cliënten van onze buitenlandse kantoren mee te nemen wanneer het orkest op tournee is.’

'Je ziet die geweldige musici op het podium en vervolgens sta je naast ze en hoor je hoe het is om eerste viool te spelen in het Concertgebouworkest.’

Wat brengt het Loyens & Loeff – cliënten meenemen naar concerten? Patrick vertelt: ‘In de waan van de dag vind ik het belangrijk om af en toe stil te staan en om relaties met cliënten te verdiepen door achter mijn bureau vandaan te komen. Het Concertgebouworkest helpt daarbij. Het is waardevol om samen met een klant naar een concert te gaan. De entourage is prachtig, ik denk aan Het Concertgebouw, maar ook internationaal zijn de locaties indrukwekkend. Je voelt dat je naar een toporkest gaat. Uiteindelijk is het natuurlijk de muziek die raakt en verbindt.’

Tijdens de Azië-tournee van het orkest in november bezocht Patrick met twintig lokale Japanse cliënten een repetitie en concert in Tokio. Na afloop was er een borrel met orkestleden. ‘Dat is een indrukwekkende ervaring voor onze gasten. Je ziet die geweldige musici op het podium en vervolgens sta je naast ze en hoor je hoe het is om eerste viool te spelen in het Concertgebouworkest.’

‘Ik vind het ook belangrijk het Concertgebouworkest hier op kantoor uit te nodigen en onze eigen mensen de ervaring van een klassiek concert te bieden – voor sommigen is het wellicht de eerste keer, voor anderen is het meer bekend. Als er kaarten onverwacht beschikbaar komen, geven we deze vrij voor onze medewerkers. Laatst kwam een medewerker naar me toe die kaarten gekregen had voor een concert, ze was nog niet eerder bij een klassiek concert geweest en vertelde dat ze na afloop helemaal verkocht was. Dan ben ik heel blij – je wilt die ervaring toch delen! De Essentialsconcerten zijn daarvoor heel geschikt (compacte concerten waarin één stuk centraal staat, met een inleiding en een borrel na afloop. red.). Het programma is behapbaar en niet meteen complex. Je kunt ontdekken wat je mooi vindt.’

‘Ook de kamermuziekconcerten hier op kantoor vind ik voor onze medewerkers verrassend en interessant,’ vertelt Patrick. ‘Vorig jaar vierden we het 15-jarig jubileum van ons partnership met het orkest met een miniconcertje door een ensemble van orkestleden. De musici speelden niet alleen, maar vertelden ook hoe de muziek henzelf raakt en wat ze willen overbrengen. Dat biedt weer een heel andere ervaring dan een concert in de Grote Zaal.’ ‘Ik herinner me zelf een kamermuziekoptreden met zo’n hele grote fagot – de contrafagot. Ik was onder de indruk, van het bereik en het geluid van het instrument: zo laag dat je het helemaal van binnen voelt. Dat iemand dat kan voortbrengen! Het is fascinerend om dan te horen hoe dat werkt en wat de musicus moet doen om aan de top te blijven.’

In 2023 is het partnershipcontract weer met vier jaar verlengd. Patrick: ‘Natuurlijk denken we daar dan even goed over na, zoals je dat doet wanneer je in iets investeert. Maar we vinden als organisatie de ondersteuning van het orkest maatschappelijk relevant en zien het belang van de duurzaamheid van de goede relatie. Ik hoop dan ook dat we ons partnership nog heel lang verder kunnen ontwikkelen!’

Door: Marije Bosnak
Dit artikel verscheen ten behoeve van het jaarverslag 2023 van de Foundation Concertgebouworkest.