steun Concertgebouworkest Young
Overweegt u bij te dragen aan de volgende edities van Young? Barbara Ruding bespreekt graag de mogelijkheden met u.
‘Dat ik een expressief stuk wilde maken, vol energie en met een keur aan emoties. Ik weet nog goed hoe het was om vijftien te zijn, ik had een tomeloze energie en wilde niets liever dan mijn kracht ontdekken, wat tegelijkertijd ook beangstigend was. Al dat soort tegenstrijdige gevoelens komen naar voren in dit werk.’
‘Deze titel staat zowel voor de spierkracht, het fysieke, als voor de energieke geestkracht die vaak ook zo voelbaar is onder jongeren. Dat vond ik een mooi uitgangspunt.’
‘Ik heb jarenlang muziekles gegeven en schoolorkesten gedirigeerd in het Verenigd Koninkrijk, waar ik sinds 2017 woon. Ik houd van de ongeremdheid van kinderen en pubers, het is geweldig om een muzikale dialoog met ze te voeren en ze te zien opbloeien door een kleine impuls. Ik kijk er naar uit om straks de repetities van Young mee te maken, niets is mooier dan het proces waarin je muziek tot leven komt. Ik weet heel zeker dat deze jongeren dit vol overtuiging gaan doen.’
‘Er zit niet per se een boodschap achter, maar ik hoop wel dat ze na het spelen van mijn werk meer waardering krijgen voor nieuwe noten. Ik hoor vaak terug van jongeren dat ze hedendaagse muziek kil en onbegrijpelijk vinden. Mijn doel was dan ook om een toegankelijk stuk te maken.’
‘Ik doe al best veel leuke dingen momenteel, zo ben ik bezig met het componeren van de jeugdopera De Theorie van Alles voor Nationale Opera & Ballet. Ik hoop nog veel meer opera’s te schrijven, maar ook kamermuziek en werken voor koor en orkest. Wat mij daarnaast bezighoudt is hoe ik als componist iets kan doen tegen de klimaatcrisis. Hoe ik dit precies ga vormgeven ben ik nog aan het uitzoeken, wellicht via de tekst in een libretto of zoiets als een duurzaam decor. Dat brengt mij ineens op een idee, het lijkt me een geschikt onderwerp om met de leden van Young te bespreken.’
Interview: Inge Jongerman