Amsterdam, uit en thuis
Amsterdams met internationale allure
Tijdens de Opening Night op de Dam in 2021 werkten het Concertgebouworkest en Booking.com voor het eerst samen, als projectpartners. Het concert was van beide organisaties een cadeau aan de stad, na een lange periode van lockdowns. Met het succes van het evenement werd de basis gelegd voor het nieuwe meerjarige partnership. De relatie met de hoofdstad vormde een belangrijk verbindend element.
Opgericht in Amsterdam in 1996 als kleine Nederlandse start-up is Booking.com uitgegroeid tot een van ‘s werelds leidende digitale reisplatforms. Arjan Dijk: ‘Als werkgever heeft Booking.com diepe wortels in Amsterdam. We zijn een hartstikke mooi en internationaal tech-bedrijf dat hier in Amsterdam zo groot is geworden en ik ben daar als Nederlander eigenlijk best heel trots op. Zo is ook het Concertgebouworkest sterk verbonden met de stad en heeft het tegelijkertijd internationale allure. Daar herkennen wij ons in.’
'Met ons partnership dragen we eraan bij dat je fijn kunt wonen en werken in Amsterdam en ‘s avonds naar een prachtig concert kunt gaan.'
Booking.com wil graag onderdeel zijn van het leven in Amsterdam, iets teruggeven aan de samenleving. Arjan: ‘Mede daarom zijn we bijvoorbeeld sponsor van Amsterdam Pride. De diversiteit en het internationale karakter van dat evenement passen bij onze stad en ook bij ons als bedrijf. Ook het Concertgebouworkest is een belangrijk onderdeel van de stad, in het licht van weer een andere schijnwerper. Daarmee richten we ons op kwaliteit – het orkest is een van de beste ter wereld – en op de diversiteit van het culturele leven.
Met ons partnership dragen we eraan bij dat je fijn kunt wonen en werken in Amsterdam en ‘s avonds naar een prachtig concert kunt gaan. Ik vind het zelf bijzonder dat ik veel klassieke muziek herken, zonder dat ik kan zeggen waarom of waarvan. De muziek is een waardevol onderdeel van onze historie. Er zit een prachtige tijdloosheid in.’
Twaalf procent
Een belangrijk raakvlak tussen het orkest en Booking.com is volgens Arjan dat beide organisaties ervaringen bieden. ‘Het is onze missie om het voor iedereen makkelijk te maken de wereld te ervaren. Ervaringen zijn vaak meer waard dan bezittingen. Ik was ooit enorm blij met mijn eerste auto – die Opel Kadett – maar latere, duurdere auto’s maken niet per se gelukkiger. Terwijl een weekendje weg, of een bijzonder concert van het Concertgebouworkest biedt ervaringen die je steeds weer geluk kunnen brengen.
'...net als het Concertgebouworkest, spelen we in op de bijzondere ervaringen die je je bewust blijft herinneren.'
Wist je dat we maar ongeveer twaalf procent van wat we meemaken bewust onthouden? Aan de hand van geur, of iets wat je ziet of hoort, kunnen we wel onbewuste herinneringen oproepen, maar wij, net als het Concertgebouworkest, spelen in op de bijzondere ervaringen die je je bewust blijft herinneren. Met je moeder naar een fantastisch concert, met je partner naar Parijs – onvergetelijke momenten. Ik ben zelf heel blij dat ik in een sector werk die daaraan bijdraagt!’
Kansen geven
Arjan gelooft dat Booking.com als global partner wat kan betekenen voor het orkest. ‘Wij zijn een merk voor iedereen, net als bijvoorbeeld Lego, IKEA of Hema. In dat rijtje denk je niet snel aan het Concertgebouworkest, terwijl je wilt dat het prachtige muzikale leven dat het orkest biedt voor iedereen toegankelijk is. Wij willen helpen meer jonge mensen en nieuwe doelgroepen naar het Concertgebouworkest te laten luisteren.
Het mede mogelijk maken van de Opening Night, afgelopen jaar in het Westerpark en in 2021 op de Dam, geeft invulling aan dit streven.’ Een andere pijler van het partnership is talentontwikkeling. Booking.com ondersteunt het Europese jeugdorkest Concertgebouworkest Young. ‘Kansen bieden aan getalenteerde jongeren spreekt ons aan. We herkennen de passie van jonge mensen om te doen wat ze graag willen. Bij ons gaat dat dan om technologie, bij het orkest om muziek. Het is belangrijk dat deze jongeren zich kunnen ontwikkelen in een fijne omgeving.’
Ervaring delen
Het partnership tussen het orkest en Booking.com is nog jong. De teams van beide organisaties zijn volop in gesprek over mogelijkheden die het biedt. Nu al is duidelijk dat het bij Booking.com intern een succes is; concertkaarten voor medewerkers waren binnen een half uur weg. ‘Collega’s zijn super enthousiast,’ vertelt Arjan. ‘We zijn een van de grootste werkgevers binnen de ring, met meer dan zesduizend medewerkers.
Een meerderheid van onze mensen is niet-Nederlands, ook zij vinden het geweldig om concerten van zo’n waanzinnig goed orkest mee te maken. Dat is een waardevol element van het partnership. Met de concerten van het Concertgebouworkest geven we onze mensen een heel bijzondere ervaring mee, op een niet-materiële manier. Een ervaring die je met elkaar kunt delen. Vaak wordt de wereld daar een stukje beter van.’
Door: Marije Bosnak
Dit artikel verscheen ten behoeve van het Jaarverslag 2022 van de Foundation Concertgebouworkest.