Bruckner en Messiaen

Simone Young leidt Messiaens L’Ascension en Bruckners Zesde

foto: Monika Rittershaus

Anton Bruckner en Olivier Messiaen hebben veel gemeen. Dirigent Simone Young en het Concertgebouworkest smeden een muzikaal-spirituele band tussen Bruckners Zesde symfonie en Messiaens L’Ascension.

‘In zijn symfonieën beleefde Bruckner het drama en de emoties die hij in zijn eigen leven niet kon vinden.’  

Concertprogramma

  • Olivier Messiaen

    L'Ascension

  • -- pauze --

  • Anton Bruckner

    Symfonie nr. 6

Uitvoerenden

Over dit concert

Een diepgelovig organist én een componist met een uiterst persoonlijke klankwereld die zijn tijd ver vooruit is: dat was Anton Bruckner. Hetzelfde gold een eeuw later voor Olivier Messiaen. Simone Young smeedt een muzikaal-spirituele band tussen Bruckners Zesde symfonie en Messiaens wonderschone symfonische meditaties op de Hemelvaart.

De  Zesde symfonie is korter, lichter van toon en minder monumentaal dan Bruckners andere symfonieën. ‘Die Sechste ist die keckste' (de brutaalste), vond Bruckner zelf. Opmerkelijk is het derde deel: in plaats van de levendige, Ländler-achtige volksdansjes die zijn scherzo’s kenmerken, schreef Bruckner hier juist een wat duister, spookachtig deel, waarbij een thema uit zijn Vijfde opduikt in het Trio. Dirigent Simone Young: ‘In zijn symfonieën beleefde Bruckner het drama en de emoties die hij in zijn eigen leven niet kon vinden.’  

Data en kaarten

Over dit concert

Een diepgelovig organist én een componist met een uiterst persoonlijke klankwereld die zijn tijd ver vooruit is: dat was Anton Bruckner. Hetzelfde gold een eeuw later voor Olivier Messiaen. Simone Young smeedt een muzikaal-spirituele band tussen Bruckners Zesde symfonie en Messiaens wonderschone symfonische meditaties op de Hemelvaart.

De  Zesde symfonie is korter, lichter van toon en minder monumentaal dan Bruckners andere symfonieën. ‘Die Sechste ist die keckste' (de brutaalste), vond Bruckner zelf. Opmerkelijk is het derde deel: in plaats van de levendige, Ländler-achtige volksdansjes die zijn scherzo’s kenmerken, schreef Bruckner hier juist een wat duister, spookachtig deel, waarbij een thema uit zijn Vijfde opduikt in het Trio. Dirigent Simone Young: ‘In zijn symfonieën beleefde Bruckner het drama en de emoties die hij in zijn eigen leven niet kon vinden.’  

Een voorproefje