Close-up: Widor en Bruckner

Machtige kamermuziek van twee componerende organisten

Nadia Ettinger, foto: Eduardus Lee

Musici van het Concertgebouworkest spelen kwintetten van Anton Bruckner en Charles-Marie Widor in de Kleine Zaal.

Je zou willen dat Bruckner meer kamermuziek had nagelaten!  

Concertprogramma

  • Charles-Marie Widor

    Pianokwintet nr. 2 in D groot

  • Anton Bruckner

    Strijkkwintet

Uitvoerenden

Over dit concert

De 200 jaar geleden geboren Anton Bruckner was oorspronkelijk organist, maar ontwikkelde zich tot een ambitieus componist van vocale kerkmuziek en grootschalige symfonieën. Bij kamermuziek lag zijn hart niet – of toch? Zijn enige volwassen kamermuziekwerk, het grootse Strijkkwintet, bevat een wereld aan ideeën en is ondanks zijn symfonische proporties een stuk compacter geschreven dan zijn symfonieën. Je zou willen dat hij meer kamermuziek had nagelaten!  

Twintig jaar later werd in Frankrijk Charles-Marie Widor geboren – ook hij was zowel organist als componist. Niet voor niets werd hij soms ‘de broer van Bruckner’ genoemd. Maar anders dan de Oostenrijker schreef Widor naast symfonieën heel veel kamermuziek. Vlak na Bruckners dood ontstond het Tweede pianokwintet, een werk vol smachtende en smeltende Romantiek. Wonderlijk dat het niet vaker wordt uitgevoerd.  

In de kamermuziekserie Close-up spelen musici van het Concertgebouworkest zelf samengestelde programma’s in de Kleine Zaal. Het zijn stuk voor stuk bijzondere eenmalige concerten, die nergens anders te horen zijn. Dé manier om de individuele kwaliteiten van de orkestmusici te ervaren! De intieme concerten worden georganiseerd door de Vrienden van Het Concertgebouw en het Koninklijk Concertgebouworkest.

Data en kaarten

Over dit concert

De 200 jaar geleden geboren Anton Bruckner was oorspronkelijk organist, maar ontwikkelde zich tot een ambitieus componist van vocale kerkmuziek en grootschalige symfonieën. Bij kamermuziek lag zijn hart niet – of toch? Zijn enige volwassen kamermuziekwerk, het grootse Strijkkwintet, bevat een wereld aan ideeën en is ondanks zijn symfonische proporties een stuk compacter geschreven dan zijn symfonieën. Je zou willen dat hij meer kamermuziek had nagelaten!  

Twintig jaar later werd in Frankrijk Charles-Marie Widor geboren – ook hij was zowel organist als componist. Niet voor niets werd hij soms ‘de broer van Bruckner’ genoemd. Maar anders dan de Oostenrijker schreef Widor naast symfonieën heel veel kamermuziek. Vlak na Bruckners dood ontstond het Tweede pianokwintet, een werk vol smachtende en smeltende Romantiek. Wonderlijk dat het niet vaker wordt uitgevoerd.  

In de kamermuziekserie Close-up spelen musici van het Concertgebouworkest zelf samengestelde programma’s in de Kleine Zaal. Het zijn stuk voor stuk bijzondere eenmalige concerten, die nergens anders te horen zijn. Dé manier om de individuele kwaliteiten van de orkestmusici te ervaren! De intieme concerten worden georganiseerd door de Vrienden van Het Concertgebouw en het Koninklijk Concertgebouworkest.