Het vinden van je eigen stem

‘Het klinkt vreselijk cliché, maar echt, de Academie is het beste wat mij als musicus is overkomen.’ Violiste en orkestlid Coraline Groen vertelt over de ervaring die ze opdeed als lid van de Academie van het Concertgebouworkest.

Coraline Groen als lid van de Academie 2018/2019 op het podium van de Kleine Zaal (vlnr): Remus Rîmbu, viool; Coraline Groen, viool; Anna Maria Wünsch, altviool; Lauriane Chenais, harp; Lucía Mateo Calvo, contrabas; Victoria Constien, cello foto: Rensk...
Coraline Groen als lid van de Academie 2018/2019 op het podium van de Kleine Zaal (vlnr): Remus Rîmbu, viool; Coraline Groen, viool; Anna Maria Wünsch, altviool; Lauriane Chenais, harp; Lucía Mateo Calvo, contrabas; Victoria Constien, cello foto: Rensk...

Lees meer over de Academie van het Concertgebouworkest

Samen met acht andere jonge, zeer getalenteerde musici kreeg Coraline Groen in het seizoen 2018/2019 een jaar lang de kans als Academist onderdeel te zijn van het Concertgebouworkest. Coraline: ‘Het is zo’n allround opleiding: meespelen met orkestproducties, kamermuziekprojecten, een mental-coachingtraject, auditietraining… alle aspecten van het vak worden geraakt.’

Zelfvertrouwen
Nog tijdens haar Academiejaar, een jaar voordat ze de prestigieuze Oskar Back Prijs won, deed Coraline mee aan de proefspelrondes tweede viool. Tot haar grote verbazing en vreugde won ze de plek in het orkest. ‘Niet dat ik tijdens het proefspeltraject had verwacht aangenomen te worden – ik zag het vooral als goede oefening met de tools die ik aangereikt had gekregen.

Zonder de Academie was het nooit bij me opgekomen dat ik goed genoeg zou zijn; dan had ik me nooit opgegeven. Zelfvertrouwen is denk ik een van de belangrijke dingen die de Academie me gebracht heeft.'

Bij de Academie heb ik leren uitgaan van wat wel goed gaat, en los te laten wat anderen van me verwachten.

Als alles klopt
'Ik heb geleerd mijn eigen “stem” te horen. Ik heb geleerd hoe ik erachter kom wat ik zelf wil, hoe ik wil spelen. Mozarts Vioolconcert nr. 4 bijvoorbeeld, heb ik eindeloos vaak voorgespeeld voor verschillende docenten met verschillende meningen, ik raakte soms het spoor bijster. En steeds maar letten op wat niet lukt.

Bij de Academie heb ik leren uitgaan van wat wel goed gaat, en los te laten wat anderen van me verwachten. Als ik zelf overtuigd ben van hoe ik wil spelen; als ik me voor 100% met volle concentratie inzet; als ik de ruimte voel om te durven en te doen, en niet afgeleid wordt door andere gedachten – als alles klopt – dan geloof ik dat het publiek dat ook ervaart. Ik stel me altijd voor dat mijn focus wordt overgebracht door een lijntje van het podium naar de luisteraars. Dat merk ik aan hoe ‘eigen’ ik speel en hoe het publiek na afloop reageert.'

Coraline Groen, viool
Coraline Groen (foto: Renske Vrolijk)

Transformatie
‘Als academist tijdens de orkestproducties kwam ik erachter hoe hoog het niveau is van het orkest. Het speelt al-tijd goed. Ongeacht de omstandigheden, ongeacht de dirigent. Dat is uniek. Individueel is het niveau natuurlijk heel hoog, maar iedereen wil er ook met elkaar het mooiste van maken – elke avond weer. Ik heb geleerd dat elke individuele musicus persoonlijk actief verantwoordelijkheid neemt om samen zo mooi mogelijk te spelen.

Door de Academie heb ik de stap kunnen zetten van student naar professional. Als ik terugdenk aan hoe ik dat jaar in september begon, en hoe ik in juni mijn certificaat behaalde… Ik heb een transformatie ondergaan dat jaar, als musicus, maar ook als mens.’

Door: Marije Bosnak

De Academie van het Koninklijk Concertgebouworkest wordt mogelijk gemaakt door de Foundation Concertgebouworkest, de Dutch Masters Foundation en Ammodo.