Concert 28 oktober 2021
Een eerbetoon aan Bernard Haitink
Een eerbetoon aan Bernard Haitink (1929-2021)
Met groot verdriet vernamen wij dat Bernard Haitink op 21 oktober in Londen is overleden. Bernard Haitink was met afstand de grootste Nederlandse dirigent van zijn generatie. Tussen 1961 en 1988 stond hij aan het roer van het Concertgebouworkest. Sinds 1999 was hij eredirigent van het orkest en leidde hij het orkest nog vele malen, voor het laatst in januari 2019. Wij leven mee met zijn vrouw Patricia en zijn familie.
Bij wijze van eerbetoon namens de musici opent het Concertgebouworkest dit concert met het Adagietto uit Mahlers Vijfde symfonie.
400 Jaar na Sweelinck
Vierhonderd jaar geleden stierf Jan Pieterszoon Sweelinck, organist van de Oude Kerk in Amsterdam, componist, klavecinist en muziekpedagoog. Via zijn leerlingen reikte zijn invloed tot aan Johann Sebastian Bach. De ‘Orpheus van Amsterdam’ staat daarmee aan de basis van de Noord-Europese Barok.
Een imposant motet van Jan Pieterszoon Sweelinck klinkt in een bewerking voor blazers van het Concertgebouworkest. Gloednieuw is het werk dat de Nederlander Joey Roukens vierhonderd jaar later voor het orkest schrijft - een fantasie naar Sweelinck. Hoe kijkt een componist, die veel succes heeft met zijn aantrekkelijke door pop- en filmmuziek beïnvloede muziek, terug naar zijn landgenoot uit de vroege zeventiende eeuw?
De achttiende eeuw is vertegenwoordigd door Haydn. Zijn briljante Sinfonia concertante zet maar liefst vier solisten uit het Concertgebouworkest in de schijnwerpers. Mendelssohn schreef zijn Vijfde symfonie in 1830 ter ere van de 300ste verjaardag van de Rijksdag van Augsburg, een sleutelmoment van de door Maarten Luther opgestarte Reformatie. De meesterlijke Vijfde symfonie heeft gek genoeg altijd in de schaduw van zijn voorgangers gestaan, maar verdient een groter publiek.
400 Jaar na Sweelinck
Vierhonderd jaar geleden stierf Jan Pieterszoon Sweelinck, organist van de Oude Kerk in Amsterdam, componist, klavecinist en muziekpedagoog. Via zijn leerlingen reikte zijn invloed tot aan Johann Sebastian Bach. De ‘Orpheus van Amsterdam’ staat daarmee aan de basis van de Noord-Europese Barok.
Een imposant motet van Jan Pieterszoon Sweelinck klinkt in een bewerking voor blazers van het Concertgebouworkest. Gloednieuw is het werk dat de Nederlander Joey Roukens vierhonderd jaar later voor het orkest schrijft - een fantasie naar Sweelinck. Hoe kijkt een componist, die veel succes heeft met zijn aantrekkelijke door pop- en filmmuziek beïnvloede muziek, terug naar zijn landgenoot uit de vroege zeventiende eeuw?
De achttiende eeuw is vertegenwoordigd door Haydn. Zijn briljante Sinfonia concertante zet maar liefst vier solisten uit het Concertgebouworkest in de schijnwerpers. Mendelssohn schreef zijn Vijfde symfonie in 1830 ter ere van de 300ste verjaardag van de Rijksdag van Augsburg, een sleutelmoment van de door Maarten Luther opgestarte Reformatie. De meesterlijke Vijfde symfonie heeft gek genoeg altijd in de schaduw van zijn voorgangers gestaan, maar verdient een groter publiek.