Op tournee: Sol Gabetta speelt Martinů’s Eerste celloconcert
Santtu-Mattias Rouvali leidt Ravels Daphnis et Chloé en Stravinsky
Het Concertgebouworkest speelt onder leiding van Santtu-Matias Rouvali het spannende Eerste celloconcert van Martinů met als soliste Sol Gabetta, Ravels Tweede suite uit Daphnis et Chloé en werken van Dvorak en Stravinsky.
Ravels Daphnis et Chloé is een muziekfeest waarbij het orkest geleidelijk verandert in een kaleidoscoop van spectaculaire klankkleuren
Concertprogramma
-
Antonín Dvořák
In de natuur
-
Bohuslav Martinu
Celloconcert nr. 1
-
-- pauze --
-
Igor Stravinsky
Jeu de cartes
-
Maurice Ravel
Suite nr. 2 uit ‘Daphnis et Chloé'
Uitvoerenden
-
Santtu-Matias Rouvali
dirigent
-
Sol Gabetta
cello
Over dit concert
Wanneer celliste Sol Gabetta te gast is kun je bijzondere programma´s verwachten, helemaal met Santtu-Matias Rouvali als dirigent. Deze keer duiken we verborgen parels op. Sol Gabetta soleert in het Eerste Celloconcert van de Tsjech Bohuslav Martinů, een onweerstaanbaar staaltje neoklassiek uit de jaren dertig van de vorige eeuw. Van Martinů’s bekende landgenoot Dvořák spelen we een onbekende concertouverture.
Igor Stravinsky was op het hoogtepunt van zijn neoklassieke periode toen hij het ballet Jeu de cartes componeerde. Het heeft altijd in de schaduw gestaan van zijn vroegere balletmuziek, maar welke andere componist had een potje poker zó effectief en meeslepend op muziek kunnen zetten? Over meeslepend gesproken, Ravels Daphnis et Chloé is niet weg te denken uit ons repertoire - een muziekfeest waarbij het orkest geleidelijk verandert in een kaleidoscoop van spectaculaire klankkleuren.
Data en kaarten
Over dit concert
Wanneer celliste Sol Gabetta te gast is kun je bijzondere programma´s verwachten, helemaal met Santtu-Matias Rouvali als dirigent. Deze keer duiken we verborgen parels op. Sol Gabetta soleert in het Eerste Celloconcert van de Tsjech Bohuslav Martinů, een onweerstaanbaar staaltje neoklassiek uit de jaren dertig van de vorige eeuw. Van Martinů’s bekende landgenoot Dvořák spelen we een onbekende concertouverture.
Igor Stravinsky was op het hoogtepunt van zijn neoklassieke periode toen hij het ballet Jeu de cartes componeerde. Het heeft altijd in de schaduw gestaan van zijn vroegere balletmuziek, maar welke andere componist had een potje poker zó effectief en meeslepend op muziek kunnen zetten? Over meeslepend gesproken, Ravels Daphnis et Chloé is niet weg te denken uit ons repertoire - een muziekfeest waarbij het orkest geleidelijk verandert in een kaleidoscoop van spectaculaire klankkleuren.