Raphaël Pichon dirigeert Rameau en Gluck

Het domein van de goden, met sopraan Julie Roset en bariton Stéphane Degout

Raphaël Pichon - foto: Eduardus Lee

Raphaël Pichon maakt zijn debuut bij het Concertgebouworkest met Het domein van de goden, een programma in drie delen dat hij samenstelde uit muziek van Rameau, Gluck en Rebel. Met sopraan Julie Roset en bariton Stéphane Degout.

Als we de Olympus bereiken, klinkt de meest goddelijke dansmuziek die Rameau zich kon voorstellen.

Concertprogramma

  • Jean-Féry Rebel

    Le chaos uit ‘Les élémens’

  • Jean-Philippe Rameau

    delen uit ‘Dardanus’

  • Jean-Philippe Rameau

    Loure 2 uit ‘Les surprises de l’Amour’

  • Christoph Willibald Gluck

    delen uit ‘Orfeo ed Eurydice’

  • Christoph Willibald Gluck

    muziek uit ‘Iphigénie en Tauride’

  • Jean-Philippe Rameau

    delen uit ‘Les Indes galantes’

  • Jean-Philippe Rameau

    delen uit ‘Acante et Céphise’

  • Jean-Philippe Rameau

    Requiem aeternam uit ‘Messe sur des thèmes de Castor et Pollux’

  • Jean-Philippe Rameau

    delen uit ‘Les Boréades’

  • Jean-Philippe Rameau

    delen uit ‘Le temple de la Gloire’

  • Jean-Philippe Rameau

    Air gracieux uit ‘La Naissance d’Osiris’

  • Jean-Philippe Rameau

    Entrée très gaye de Troubadours uit ‘Les paladins’

  • Jean-Philippe Rameau

    muziek uit ‘La Princesse de Navarre’

Uitvoerenden

Over dit concert

De Franse dirigent Raphaël Pichon is een stralende jonge ster in de wereld van de barokmuziek. Bij zijn debuut neemt hij ons mee naar de antieke godenwereld. Van de onderwereld en de Elysese Velden klimmen we omhoog naar de top van de Olympus. En dat allemaal aan de hand van bekende en onbekende muziek van met name Rameau, maar ook Gluck en Rebel. De hemelse stemmen van Julie Roset en Stéphane Degout doen de rest.

In ‘Het domein van de goden’, het drieluik dat Pichon speciaal voor ons samenstelde, staat de muziek Jean-Philippe Rameau centraal. Maar het eerste deel begint met de destijds choquerende klanken waarmee Jean-Féry Rebel de chaos van vóór de schepping weergaf. En natuurlijk kunnen we alleen aan de onderwereld ontsnappen door Orpheus te volgen, die Gluck zo levensecht neerzette in Orfeo ed Eurydice. Als we ten slotte de Olympus bereiken, klinkt de meest goddelijke dansmuziek die Rameau zich kon voorstellen.

Dit programma bevat geen pauze. 

Data en kaarten

Over dit concert

De Franse dirigent Raphaël Pichon is een stralende jonge ster in de wereld van de barokmuziek. Bij zijn debuut neemt hij ons mee naar de antieke godenwereld. Van de onderwereld en de Elysese Velden klimmen we omhoog naar de top van de Olympus. En dat allemaal aan de hand van bekende en onbekende muziek van met name Rameau, maar ook Gluck en Rebel. De hemelse stemmen van Julie Roset en Stéphane Degout doen de rest.

In ‘Het domein van de goden’, het drieluik dat Pichon speciaal voor ons samenstelde, staat de muziek Jean-Philippe Rameau centraal. Maar het eerste deel begint met de destijds choquerende klanken waarmee Jean-Féry Rebel de chaos van vóór de schepping weergaf. En natuurlijk kunnen we alleen aan de onderwereld ontsnappen door Orpheus te volgen, die Gluck zo levensecht neerzette in Orfeo ed Eurydice. Als we ten slotte de Olympus bereiken, klinkt de meest goddelijke dansmuziek die Rameau zich kon voorstellen.

Dit programma bevat geen pauze. 

Een voorproefje