Thomas Adès en Stravinsky
Adès dirigeert Stravinsky en Krausas, Gerstein speelt Adès
Verleidelijke klanken en halsbrekende virtuositeit: Thomas Adès leidt recent werk van Veronika Krausas en hemzelf, gevolgd door Stravinsky’s Symfonie in drie delen.
Een ware dollemansrit vol onverwachte wendingen, geschreven met de onwaarschijnlijke virtuositeit van Kirill Gerstein in gedachten.
Concertprogramma
-
Veronika Krausas
Caryatids (Nederlandse première)
-
Thomas Adès
Pianoconcert (Nederlandse première)
-
-- pauze --
-
Thomas Adès
The Exterminating Angel Symphony
-
Igor Stravinsky
Symfonie in drie delen
Uitvoerenden
-
Kirill Gerstein
piano
-
Thomas Adès
dirigent
Over dit concert
In zijn kleurrijke muziek verknoopt Thomas Adès op virtuoze wijze klanken uit heden en verleden. In 2011 maakte de Engelsman een overtuigend debuut als dirigent, gevolgd door samenwerkingen in 2016 en 2019. Nu keert hij terug voor de Nederlandse première van zijn Pianoconcert, een ware dollemansrit vol onverwachte wendingen, geschreven met de onwaarschijnlijke virtuositeit van Kirill Gerstein in gedachten. Delen uit zijn laatste opera The Exterminating Angel verwerkte Adès tot een symfonie - met een belangrijke rol voor de verleidelijke walsen van Johann Strauss.
Adès opent met het barokke Caryatids van Veronika Krausas en sluit af met de turbulente Symfonie in drie delen, waarin Stravinsky in 1945 ideeën voor mislukte filmmuziekprojecten verwerkte. Het turbulente werk is een op televisie- en documentairebeelden geïnspireerde reflectie op de Tweede Wereldoorlog. Marcherende soldaten, mensen die hun velden onbegaanbaar maken voor de vijand, de opmars van de geallieerden… ‘Ieder deel van de symfonie houdt voor mij verband met een specifieke cinematografische impressie van de oorlog.’
Data en kaarten
Over dit concert
In zijn kleurrijke muziek verknoopt Thomas Adès op virtuoze wijze klanken uit heden en verleden. In 2011 maakte de Engelsman een overtuigend debuut als dirigent, gevolgd door samenwerkingen in 2016 en 2019. Nu keert hij terug voor de Nederlandse première van zijn Pianoconcert, een ware dollemansrit vol onverwachte wendingen, geschreven met de onwaarschijnlijke virtuositeit van Kirill Gerstein in gedachten. Delen uit zijn laatste opera The Exterminating Angel verwerkte Adès tot een symfonie - met een belangrijke rol voor de verleidelijke walsen van Johann Strauss.
Adès opent met het barokke Caryatids van Veronika Krausas en sluit af met de turbulente Symfonie in drie delen, waarin Stravinsky in 1945 ideeën voor mislukte filmmuziekprojecten verwerkte. Het turbulente werk is een op televisie- en documentairebeelden geïnspireerde reflectie op de Tweede Wereldoorlog. Marcherende soldaten, mensen die hun velden onbegaanbaar maken voor de vijand, de opmars van de geallieerden… ‘Ieder deel van de symfonie houdt voor mij verband met een specifieke cinematografische impressie van de oorlog.’
Bijzonderheden:
Vrijdag 9 december 2022, 19:15 tot 19:45 uur
Inleiding
Voorafgaand aan het concert geeft Klaas Coulembier om 19.15 een inleiding in de Koorzaal. Een gratis toegangskaart kunt u bestellen via de website of via de Concertgebouwlijn: 020 671 83 45.
Na het concert
Meet the Artists
Na afloop van de concerten bent u welkom in de Spiegelzaal voor een ontmoeting van artistiek directeur Ulrike Niehoff met dirigent Thomas Adès, pianist Kirill Gerstein en de orkestleden Mark Braafhart (slagwerk) en Davide Lattuada (basklarinet).