Thomas Adès en Stravinsky

Adès dirigeert Stravinsky en Krausas, Gerstein speelt Adès

Thomas Adès dirigeert zijn eigen werk 'These Premises are not alarmed' en Les fresques de 'Piera della Francesca' van Bohuslav Martinu. foto: Renske Vrolijk/Concertgebouworkest

Verleidelijke klanken en halsbrekende virtuositeit: Thomas Adès leidt recent werk van Veronika Krausas en hemzelf, gevolgd door Stravinsky’s Symfonie in drie delen.

Een ware dollemansrit vol onverwachte wendingen, geschreven met de onwaarschijnlijke virtuositeit van Kirill Gerstein in gedachten.

Concertprogramma

  • Veronika Krausas

    Caryatids (Nederlandse première)

  • Thomas Adès

    Pianoconcert (Nederlandse première)

  • -- pauze --

  • Thomas Adès

    The Exterminating Angel Symphony

  • Igor Stravinsky

    Symfonie in drie delen

Uitvoerenden

Over dit concert

In zijn kleurrijke muziek verknoopt Thomas Adès op virtuoze wijze klanken uit heden en verleden. In 2011 maakte de Engelsman een overtuigend debuut als dirigent, gevolgd door samenwerkingen in 2016 en 2019. Nu keert hij terug voor de Nederlandse première van zijn Pianoconcert, een ware dollemansrit vol onverwachte wendingen, geschreven met de onwaarschijnlijke virtuositeit van Kirill Gerstein in gedachten. Delen uit zijn laatste opera The Exterminating Angel verwerkte Adès tot een symfonie - met een belangrijke rol voor de verleidelijke walsen van Johann Strauss.  

Adès opent met het barokke Caryatids van Veronika Krausas en sluit af met de turbulente Symfonie in drie delen, waarin Stravinsky in 1945 ideeën voor mislukte filmmuziekprojecten verwerkte. Het turbulente werk is een op televisie- en documentairebeelden geïnspireerde reflectie op de Tweede Wereldoorlog. Marcherende soldaten, mensen die hun velden onbegaanbaar maken voor de vijand, de opmars van de geallieerden… ‘Ieder deel van de symfonie houdt voor mij verband met een specifieke cinematografische impressie van de oorlog.’

Data en kaarten

Over dit concert

In zijn kleurrijke muziek verknoopt Thomas Adès op virtuoze wijze klanken uit heden en verleden. In 2011 maakte de Engelsman een overtuigend debuut als dirigent, gevolgd door samenwerkingen in 2016 en 2019. Nu keert hij terug voor de Nederlandse première van zijn Pianoconcert, een ware dollemansrit vol onverwachte wendingen, geschreven met de onwaarschijnlijke virtuositeit van Kirill Gerstein in gedachten. Delen uit zijn laatste opera The Exterminating Angel verwerkte Adès tot een symfonie - met een belangrijke rol voor de verleidelijke walsen van Johann Strauss.  

Adès opent met het barokke Caryatids van Veronika Krausas en sluit af met de turbulente Symfonie in drie delen, waarin Stravinsky in 1945 ideeën voor mislukte filmmuziekprojecten verwerkte. Het turbulente werk is een op televisie- en documentairebeelden geïnspireerde reflectie op de Tweede Wereldoorlog. Marcherende soldaten, mensen die hun velden onbegaanbaar maken voor de vijand, de opmars van de geallieerden… ‘Ieder deel van de symfonie houdt voor mij verband met een specifieke cinematografische impressie van de oorlog.’

Bijzonderheden:

Inleiding

Vrijdag 9 december 2022, 19:15 tot 19:45 uur

Inleiding

Voorafgaand aan het concert geeft Klaas Coulembier om 19.15 een inleiding in de Koorzaal. Een gratis toegangskaart kunt u bestellen via de website of via de Concertgebouwlijn: 020 671 83 45.

Meet the Artists

Na het concert

Meet the Artists

Na afloop van de concerten bent u welkom in de Spiegelzaal voor een ontmoeting van artistiek directeur Ulrike Niehoff met dirigent Thomas Adès, pianist Kirill Gerstein en de orkestleden Mark Braafhart (slagwerk) en Davide Lattuada (basklarinet).

Een voorproefje